TOP

Zomer 2021 (casual & active) volgens Lidewij Edelkoort: ‘Tijd voor een nieuw verhaal’

Bij jongeren wordt de roep om duurzaamheid steeds luider, ziet trendforecaster Lidewij Edelkoort. Haar seminar The Green Book focust zich op een nieuw verhaal, met aandacht voor nieuwe natuurlijke materialen en kleuren en producten die ‘tweede- of zelfs vijfdehands’ kunnen worden.

Waar Lidewij Edelkoort zich in haar trendseminar normaal gesproken op de trends in casual- en activewear richt, kiest ze voor zomer 2021 voor een andere invalshoek. Haar presentatie is meer gericht op de jeugd en dan met name op de vraag: wat kan er nog? De trendforecaster ziet de ‘green wave’, die ze in haar modeseminar besprak, met name bij de nieuwe generatie ontstaan. “Vroeger schopten de studenten tegen de gevestigde orde aan”, zegt ze tijdens haar trendseminar ‘The Green Book, casual wear, leisure & active’ op maandag 2 december. “Nu zijn het scholieren, met Greta Thunberg als boegbeeld.”

De jeugd vraagt om een nieuw verhaal, ziet Edelkoort. Voor haar presentatie besloot ze zaken uit te lichten die al goed gaan; die geven de richting aan die de modebranche opgaat. Organisator Appletizer koos voor een toepasselijke locatie, het Naarderbos in Naarden. Bezoekers zien zich hier omringd door groen en water. Op de muren is een weelderig bos geprojecteerd, met bladeren die zachtjes wiegen in de wind. “We moeten af van het gebruik van nieuwe synthetische stoffen en katoen, dat water slurpt”, stelt de trendforecaster. “De zoektocht naar nieuwe natuurlijke materialen, zoals garens van brandnetels, is in volle gang. Daarmee groeit ook de aandacht voor een natuurlijk kleurenpalet.”

‘Vroeger schopten de studenten tegen de gevestigde orde aan, nu scholieren’

Lidewij Edelkoort

7 ontwikkelingen in de casual- en activewear voor zomer 2021:

New basics: sommige meubelstukken worden van generatie op generatie doorgegeven. Met kleding gebeurt dat niet meer, ziet Edelkoort. Dat gaat veranderen: volgens haar zullen merken zich meer en meer gaan richten op het ‘heel goed en mooi maken van basisgoederen’. “Producten die tweede- of zelfs vijfdehands kunnen worden.”

New farm: werkkleding is een bron van inspiratie. Denk aan werkjasjes en schorten in basiskleuren. Deze items zijn voorzien van een vleugje romantiek in de vorm van een kraag of details van kant of tule.

New blue: denims worden steviger, zwaarder en donkerder. De stof wordt op een nieuwe manier bewerkt. In Japan gebeurt dat al met de zogenaamde ‘deep sea washing’-methode, waarbij spijkerbroeken worden gefinished met oceaanwater. Deze tendens gaat volgens Edelkoort niet om mode, maar om authenticiteit.

New linnen: er is veel aandacht voor linnen als nieuw materiaal. De overschotten van de hotel- en de horecabranche (denk aan lakens, tafelkleden en dergelijke) hebben de interesse gewekt van de mode-industrie. Daarbij horen lichte kleuren als (gebroken) wit en beige.

New roommates: ook in de casual- en activewear wordt groen een belangrijke kleur voor zomer 2021. Via kamerplanten is groen onze huizen en levens binnen gesijpeld. De kleuren en vormen zijn geïnspireerd op planten en (nieuwe) groenten, zoals varenkrullen (‘fiddleheads’, de opgerolde bladeren van jonge varens, red.).

New flowers: in een seizoen waarin groen hoogtij viert, kunnen bloemen natuurlijk niet achterblijven. Edelkoort voorziet dat bloemen op onverwachte plaatsen toepast zullen worden, bijvoorbeeld op outerwear en accessoires.

New biotech: een bepalende tendens is de zoektocht naar nieuwe natuurlijke materialen en verfstoffen. De kleuren voegen zich naar de grondstof. Edelkoort: “We maken al bakstenen van champignons, plastic van algen en vloerbedekking van rietstengels. De techniek is er, nu moet deze opgeschaald worden.”

Verder lezen? Lees ook ons verslag van de vrouwenmodetrends voor zomer 2021 en Edelkoorts visie op de casual- en activeweartrends voor winter 2020-2021 van vorig seizoen.