TOP

Zo ziet de comeback van Rohde eruit

Rohde is bezig aan een comeback. Met een nieuwe merkidentiteit en een aangescherpte digitale strategie, waarmee het Duitse pantoffelmerk een bredere (lees: jongere) doelgroep wil aanspreken en nieuwe markten wil betreden. CEO Renato Lo Presti: “Dit is het grootste vernieuwingsprogramma in bijna 160 jaar Rohde.”

Foto’s: Rohde

De meest in het oog springende verandering is wel dat Rohde in zijn thuismarkt Duitsland direct aan de consument gaat verkopen. Het bedrijf lanceerde in november 2020 al een b2b-platform, inmiddels goed voor 8 procent van de totale omzet. De consumentenwebshop ging afgelopen september live en fungeert naast verkoopkanaal als visitekaartje voor de vernieuwde merkidentiteit. Met een nieuw logo en een nieuw motto, ‘Be open’. Het bedrijf wil hiermee laten zien open te staan voor mensen en ideeën. Het is ook een verwijzing naar de open hiel van hun succesproduct: de pantoffel.

Jongere klanten, nieuwe markten

Rohde’s digitale strategie dient twee doelen. De eerste is de mogelijkheid om naast de bestaande doelgroep met jongere klanten in contact te komen, de tweede is het vergroten van de naamsbekendheid. Rohde verkoopt ook via Amazon. Door direct uit eigen magazijn te leveren, houdt het bedrijf de controle over de prijzen waarop hun producten worden aangeboden, laat CEO Renato Lo Presti van Rohde Shoes GmbH in een persbericht weten. “Het is belangrijk voor onze eindklanten om die beheersbaar te houden.”

Omzet op niveau

In de tweede fase gaat het bedrijf de digitale strategie verder internationaal uitrollen, met de focus op de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Rusland. Op dit moment komt de helft van de omzet met Duitsland, met Denemarken en Nederland als belangrijkste exportmarkten. Rohde kan deze investeringen doen omdat de onderneming de crisis tot nu toe goed heeft doorstaan. In 2020 realiseerde het bedrijf een omzet van bijna 17 miljoen euro, ongeveer evenveel als in 2019.  De helft daarvan komt uit de verkoop van pantoffels, een productgroep die het door het vele thuiswerken beter deed dan ooit.

‘Dit markeert het begin van een nieuw tijdperk’

Comeback na faillissement

Het merk is naar eigen zeggen bezig aan een comeback. Na het faillissement in oktober 2016 werd Rohde ingelijfd door Inblu, een dochteronderneming van het Italiaanse Conor Trade. Vijftig medewerkers gingen mee en Lo Presti werd als nieuwe CEO benoemd om orde op zaken te stellen. Voor de coronacrisis lag het bedrijf weer redelijk op koers. Met de kanttekening dat de omzet dat jaar nog steeds ruim onder het niveau van de 30 miljoen euro uit 2015 lag, het laatste jaar voor het faillissement. Na de eerste schok gingen de investeringen in 2021 verder, met een nieuw CRM-systeem en automatisering van de logistieke processen. Volgens Lo Presti is het aantal producten dat per dag in het magazijn verwerkt kan worden bijna met 60 procent verhoogd, van vijfenhalfduizend naar achtenhalfduizend. Volgend jaar mei wordt het vernieuwde distributiecentrum opgeleverd, met een hogere capaciteit, en neemt Rohde de logistiek in eigen beheer.

Nieuw tijdperk

Lo Presti spreekt van het ‘grootste vernieuwingsprogramma’ in de bijna 160-jarige geschiedenis van het merk. “Dit markeert het begin van een nieuw tijdperk. We leven in een tijd van constante verandering. Alles om ons heen verandert: de wensen van de klant, de markten, de technologische mogelijkheden. Een levensvatbare organisatie is een organisatie die zich kan aanpassen.”