TOP

Zo kunnen winkeliers hun CO2-uitstoot (en daarmee de rekening) beperken

De opkomst van online winkelen heeft een grote – negatieve – invloed op het milieu. Dit kunnen winkeliers – die steeds meer verantwoordelijkheid dragen – doen om de schade te beperken.

Uit onderzoek van Shopping2020 en PricewaterhouseCoopers blijkt dat de opkomst van online shoppen een grote (negatieve) invloed heeft op het milieu. Zo stoten de vele pakketvervoerders die tegenwoordig nodig zijn een hoop CO2 uit. Dit wordt nog erger wanneer consumenten meerdere maten bestellen en vervolgens het pakket retourneren. Lees hier hoe we samen het milieu kunnen redden.

Verschuiving verantwoordelijkheid

Waar vroeger ook de consument een grote invloed had op het milieu (denk aan rijden naar de stad of het vragen van een plastic tasje), verschuift de verantwoordelijkheid door de opkomst van online shoppen steeds meer naar de (web)winkelier. Bij thuisbezorging valt de consument immers weinig te verwijten en is het juist de winkelier die verantwoordelijk is voor de grote CO2-uitstoot. Deze verschuiving maakt het echter ook makkelijker om het milieu aan te pakken. Er zijn immers slechts een beperkt aantal leveranciers, tegenover miljoenen consumenten.  

Verbeterpunten

Uit eerder onderzoek van GfK en PwC blijkt dat de consument zich niet (aantoonbaar) bewust is van de invloed van (online) winkelen op het milieu. Om de verantwoordelijkheid niet alleen op het bedrijfsleven te leggen, moet de consument daarom bewust worden gemaakt van zijn ecologische voetafdruk. Daarnaast kan de impact op het milieu worden doorberekend in de prijs, of winkeliers kunnen de consument groenere bezorgmogelijkheden aanbieden. Te denken valt aan het reduceren van het aantal retourzendingen, het gebruikmaken van centrale afhaalpunten of het bundelen van afleveringen, het standaardiseren van verpakkingsmateriaal, en kunnen aanbieders van logistieke diensten gaan samenwerken.

Tips

  • Maak consumenten bewust van de invloed van hun keuzes op het milieu, en bereken de kosten door bij milieuonvriendelijke bezorgkeuzes door de consument.
  • Kijk nog eens goed naar de logistiek achter jouw winkel, zowel van de groothandel naar de winkel of het distributiecentrum, als de uiteindelijke weg naar de klant. Kan dit efficiënter en daarmee goedkoper?
  • Geef consumenten de optie om het pakket thuis te bezorgen (op een bepaald moment) of af te halen.
  • Verminder het aantal retourzendingen door er achter te komen waarom consumenten retourneren (en dat te verbeteren).

Download hier zelf het hele rapport.