TOP

Zo krijgt Twitter jou in het vizier

Van alle online media is Twitter voor Nederlandse retailers de belangrijkste nieuwsversterker. Tweederde tot driekwart van de online buzz rondom retailmerken is namelijk te danken aan Twitter. Hoogste tijd om weer eens te kijken naar je Twitter-beleid!

Uit onderzoek van EtailTrends blijkt dat Twitter de tamtam van het internet is. Waar bijvoorbeeld Facebook bij uitstek geschikt is om contact te houden met fans, kunnen retailers Twitter dus het beste inzetten voor het verspreiden van nieuws.

Volgers onbelangrijk

In het onderzoek werden tien bedrijven met elkaar vergeleken, die in november 2013 samen meer dan 110.000 vermeldingen kregen op social media. Twitter was verantwoordelijk voor tweederde deel van deze buzz. Facebook was goed voor slechts tien procent. Er blijkt weinig samenhang te bestaan tussen het aantal volgers, het aantal tweets en de buzz die op Twitter ontstaat. De Bijenkorf, die beschikte over maar liefst twintig procent van het totaal aantal volgers van de tien bedrijven, bleek maar vijf procent van alle vermeldingen te krijgen.

Geen optimaal gebruik

Ruim een derde van de grote Nederlandse retailers blijkt niet optimaal gebruik te maken van Twitter. Een vijfde heeft moeite met Facebook. Ook dit blijkt uit onderzoek van EtailTrends, waarin 192 retailers met elkaar werden vergeleken. Er blijken bovendien nog retailers te zijn die helemaal niet aan Facebook of Twitter doen, of hun account verwaarlozen. Dit zorgt voor een dalend aantal volgers.

Hoe moet het wel?

Uit de Social Media Monitor van 2013 bleek dat retailers consumenten op social media meer moeten betrekken. Een dialoog wordt vaak amper gevoerd. Als een retailer al contact zoekt met een volger, waarop door de volger wordt gereageerd, reageert de retailer daarna veelal niet meer. Dit moet anders. Zalando vormt hier een goed voorbeeld. De retailer reageert op maar liefst 99,5 procent van al de aan haar gerichte tweets. Gemiddeld lukt dit binnen 214 minuten. Wehkamp reageert zelfs binnen 52 minuten, maar reageert slechts op 48,5 procent van de aan haar gerichte tweets.

Do’s en don’ts

Maar liefst 95 procent van de bedrijven gebruikt social media inmiddels voor webcare. Niet gek, aangezien ook het aantal berichten van volgers aan merken is gestegen. Ook marketing en verkoop zijn veel genoemde doeleinden. En vergeet tot slot onderzoek niet. Via social media kan je veel over je klanten te weten komen, bijvoorbeeld door een open vraag te stellen. Eerder al zette Textilia deze do’s en don’ts van social media voor je op een rijtje. Maar hoe zorg je nu voor meer buzz?

  • Kijk in de statistieken van je website via welke tweets de meeste bezoekers zijn binnengekomen. Dit zijn blijkbaar populaire tweets die je vaker moet maken.
  • Plaats een share-button op je website. Of beter nog: onder elk artikel. Als lezers je content de moeite waard vinden kunnen zij dit gemakkelijk tweeten.
  • Reageer ook eens op content van je volgers. Het is geven én nemen!
  • Vraag eens in een tweet om een retweet. Doe dit alleen wanneer je echt buzz nodig hebt, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een bepaald antwoord. RT = fijn!

Lees ook: