TOP

Zijn gratis retouren verleden tijd?


Jarenlang is gratis bezorgen en retouren de norm geweest voor online verkoop. Dat kost webshops vaak veel geld. Zalando zet nu stappen om een verandering in gang te zetten.

Lange tijd waren gratis leveringen en retouren bij Zalando vanzelfsprekend, maar daar lijkt een einde aan  te komen, zo schrijft Retaildetail. De online modewinkel gaat voor steeds meer landen verzendkosten invoeren. Zo gebeurde dat al in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en gaan ze nu ook in Scandinavische landen kosten rekenen voor de verzending. Helemaal af van de gratis verzendingen is Zalando nog niet: vanaf €24,90 of £19,90 wordt de bestelling nog steeds gratis verstuurd.

Klanttevredenheid

De ceo van Zalando, Rubin Ritter, zei dat het invoeren van een minimum bestelwaarde (om aan de verzendkosten te ontsnappen) geen negatieve invloed heeft gehad op de klanttevredenheid in de betrokken landen. Hij voegde er wel aan toe dat er voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland voorlopig niets veranderd. Wat de plannen voor de Benelux zijn, is nog niet bekend.

Marktleider

Het lijken kleine stappen, zo schrijft het Financieele Dagblad. Bij Wehkamp, Bol.com en veel andere webshops geldt al een ondergrens voor gratis bezorging. Meestal ligt die grens rond de twintig euro. Maar volgens deskundigen is de stap van Zalando er één die een verandering in gang kan zetten. Juist dit bedrijf uit Berlijn stelde ooit de norm door nooit verzendkosten te rekenen. “Als een marktleider als Zalando nu de regels aanpast, volgen anderen mogelijk”, zegt Wijnand Jongen, directeur van brancheorganisatie Thuiswinkel.org tegen het Financieele Dagblad.

Kleinere hoeveelheden

Het is belangrijk dat er verandering komt. Zalando heeft in de meer dan tien jaar van zijn bestaan een immense groei meegemaakt. Dat kwam mede door de gratis levering en retouren. Naarmate de jaren verstreken begon dit echter steeds zwaarder op de winst te drukken. Klanten bestellen steeds vaker kleinere hoeveelheden, waardoor de verzendkosten voor de Duitse gigant omhoog schoten.

5,5 miljard euro

Vorig jaar gaf Zalando twee winstwaarschuwingen en Wehkamp schreef rode cijfers, mede door het schrappen van verzendkosten. Het aandeel van de Britse online kledingwinkel Asos kwam vorig jaar na een winstwaarschuwing in een vrije val. Daarnaast werd afgelopen week ook bekend dat in 2018 280 miljoen pakketjes retour werden gezonden in Duitsland. De kosten van deze retourzendingen waren ruim 5,5 miljard euro.

Door verzendkosten te vragen (en/of retourkosten) worden klanten bewuster van hun keuzes, zo schrijft het FD. Wel is het dan belangrijk om goede foto’s van de producten te hebben en een goed pasadvies te geven.