TOP

Ziengs opnieuw winnaar Categorieprijs Schoenen

Ziengs is dit jaar opnieuw de winnaar van de Categorieprijs Schoenen. De Categorieprijzen zijn de deelprijzen binnen de ING Retail Jaarprijs Publiekprijs 'Beste Winkelketen van Nederland', verdeeld over 26 categorieën.

Ook in 2008 en 2009 werd Ziengs tijdens deze verkiezing uitgeroepen tot beste schoenenketen. 

Woonwarenhuis Ikea won dit jaar als enige winkelketen in meerdere categorieën. Bij de moderetailers vielen onder meer vrouwenmodeketen Miss Etam en mannenmodeketen Duthler in de prijzen. In de categorie lingerie won Hunkemöller. Runnersworld kreeg de prijs voor de sportketens en Siebel Juweliers won in de categorie accessoires.

Alle Categoriewinnaars maken nu kans op de hoofdprijs: de Publieksprijs Beste Winkelketen van Nederland. Deze wordt op 10 november uitgereikt tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala.

Favoriete winkelketens
Het Nederlandse publiek kon de afgelopen maanden online stemmen op zijn/ haar favoriete winkelketens en op negen aspecten beoordelen: prijs-kwaliteitsverhouding, prijsniveau, aanbiedingen, assortiment, vernieuwing, service, deskundig personeel, klantvriendelijkheid en de sfeer in de winkel.

In totaal zijn 596.000 beoordelingen uitgebracht, verdeeld over 125 winkelketens in 26 categorieën. Het gemiddelde rapportcijfer voor de gehele detailhandel steeg van een 7,0 in 2009 naar een 7,2. Prijsaspecten zijn nog steeds het meest belangrijk voor de Nederlandse consument.

Economische crisis
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de naweeën van de economische crisis ook dit jaar nog duidelijk waarneembaar zijn in het gedrag van de Nederlandse consument. Prijsaspecten (prijs-kwaliteitsniveau, prijsniveau en aanbiedingen) worden in bijna alle categorieën als zeer belangrijk ervaren. Desondanks is het aspect assortiment in de meeste categorieën de doorslaggevende factor om de Categorieprijs te winnen. In maar liefst 22 van de 26 categorieën scoort de Categoriewinnaar op dit aspect hoger dan de runner-up, meestal met een aanzienlijk verschil.

Assortiment/ inrichting
De consument is ook gevraagd of winkelketens die dezelfde producten verkopen, meer op elkaar gaan lijken. Dat de consument winkels steeds meer als hetzelfde ervaart, heeft te maken met het assortiment, maar ook met de inrichting van de winkel. Een andere reden is dat acties en aanbiedingen steeds minder onderscheidend zijn.