TOP

Zeynep Dag van Alzúarr: ‘Ik doe geen uitspraken over de toekomst, iedere dag brengt zo veel verrassingen’

Nog geen jaar na de oprichting van haar schoenenmerk Alzúarr, krijgt de Nederlandse Zeynep Dag al aanvragen van de grootste Hollywood-sterren en –stylisten. Rihanna, Kendall Jenner en de rijkste vrouwen uit Dubai zijn niet weg te slaan uit haar pumps. “De schoenen verkopen zo ontzettend goed dat ik soms denk ‘hoe kan dit?’.” Maar die spontane bekendheid brengt ook angsten met zich mee.

“Soms moet ik even zitten en dan denk ik ‘waarom krijg ik ineens een mail van Kendall Jenner haar assistent?’.” Zeynep Dag kan haar eigen succes nog niet bevatten. De schoenenontwerper werkte jaren aan haar kindje Alzúarr en ging er vorig jaar de markt mee op. Ondertussen worden de pumps gedragen door Rihanna, staan ze op de cover van Harpers Bazaar China en kopen de rijkste vrouwen uit Dubai de halve collectie. “Alzúarr is altijd al een meisjesdroom van mij geweest”, verklaart de nuchtere Hollandse aan Schoenvisie. “Ik wist van jongs af aan al dat ik wilde ontwerpen en op de kunstacademie kwam ik erachter dat bij schoenen mijn passie ligt. Vooral hakken, omdat dat vrouwen een machtiger gevoel geeft. Dat is dan ook mijn visie: vrouwen kracht geven met exclusieve schoenen.”

Alzuarr (1)

Hoe heb je het merk opgericht?

“Achter de schermen heeft het mij vijf jaar gekost om Alzúarr te maken tot wat het nu is. Ik ben in 2010 onderzoek gaan doen naar wat er internationaal al bestond. Ik zag dat er zo veel hetzelfde was, iedereen kopieerde elkaar. Ik vond dat er schoenen moesten komen die exclusief en artistiek zijn, maar ook draagbaar. Dat miste ik. Of het zijn vrij simpele schoenen die op elkaar lijken, of het zijn zulke overdreven hakken dat je ze nooit aan kan. Ik wilde daar een middenweg in vinden. Draagbaarheid is voor mij erg belangrijk.”

Wat heb je in die vijf jaar gedaan?

“De research naar fabrieken heeft mij veel tijd gekost. Dat was één van de moeilijkste dingen van het opzetten van het merk. Er zijn veel fabrieken in Italië, maar je moet er maar net één treffen die begrijpt wat voor gevoel je wil geven aan de schoenen. Daarnaast ben ik ook anderhalf jaar bezig geweest met het ontwerpen van de eerste collectie. Mensen denken dat het mij is komen aanwaaien, maar dat is niet zo. Ik sprak iemand die zei ‘je hebt geluk gehad’. Natuurlijk heeft diegene ergens gelijk, maar geluk is niet alles. Mensen weten niet hoe hard ik hiervoor werk.”

Alzuarr (11)Alzuarr (2)

Je schoenen moeten draagbaar zijn, maar ook apart. Wat maakt Alzúarr zo bijzonder?

“Ik heb een master kunstgeschiedenis gedaan dus dat is terug te zien in mijn ontwerpen. Maar achter elke schoen zit ook een persoonlijk verhaal. Ik heb geen makkelijke jeugd gehad, ik heb veel tegenslagen gekend in het leven en dat vertaal ik terug in mijn schoenen. In mijn eerste collectie gebruik ik bijvoorbeeld pistolen op de pumps, maar als ode aan mijn moeder ook orchideeën. Daardoor ontstaat er ook een hele diverse collectie.”

Als de collecties zo divers zijn, waaraan herken je dan dat het Alzúarr is?

“Je herkent het aan het extravagante, de luxe, het unieke en het artistieke. Mijn pumps zijn heel speels en eigen.”

Wie is je doelgroep?

“Vrouwen tussen de 18 en 45 jaar die houden van een aparte schoen. Ze moeten het aandurven. De hakken kosten tussen de €400,- en €600,-. Ik vind persoonlijk dat de prijs aan de lage kant is als ik zie wat andere merken doen. Maar mijn klanten kijken eigenlijk niet naar de prijs. Ik heb consumenten in Dubai die soms de halve collectie kopen zonder na te denken. De schoenen verkopen zo ontzettend goed dat ik soms denk ‘hoe kan dit?’.”

Alzuarr (3)

Je bekendheid is ineens geëxplodeerd, wat is de reden daarvan?

“Ik heb het marketingstrategisch goed aangepakt. Er zijn veel mensen die zonder een bepaalde visie een merk oprichten of hun visie niet goed communiceren. Wat ik beloof, dat geef ik ook. Klanten die mijn schoenen zien, worden erop verliefd en bestellen ze meteen.”

De schoenen verkopen deels zichzelf, maar er moet natuurlijk ook een goed team achter zitten…

“Ik heb op het moment bijna alles zelf in handen. Ik heb een team van negen man – terwijl ik vorig jaar rond deze tijd alles nog in mijn eentje deed – die de taken uitvoert, maar voor de rest bepaal ik alles zelf, van marketing tot sales. Ik werk zo min mogelijk met externe partijen en houd alles intern. Dat is denk ik de kracht van het bedrijf. Andere mensen werken niet tot twee uur ’s nachts voor je door.”

Alzuarr (6)Alzuarr (7)

Waar worden de schoenen verkocht?

“Momenteel verkoop ik via mijn eigen webshop en het zal ook altijd zo blijven dat ik de enige webshop ben die de schoenen verkoopt. Ik krijg daarnaast ook ontzettend veel aanvraag van fysieke retailers, maar daarin ben ik zeer selectief en lever ik alleen maar aan boetieks die in een hoog segment zitten en die bij het merk passen. Mij wordt dan gevraagd wat de minimum order is, maar ik heb alleen maar een maximum order zodat de schoenen exclusief blijven. Ik doe niet aan massaproductie.”

Hoe zie je de toekomst voor je na zo een geweldige start?

“Daar ben ik momenteel hard over aan het nadenken. Ik had als doelstelling om binnen drie jaar het merk groot op de markt te brengen, maar dat heb ik nu al bereikt. Mijn grootste droom op dit moment is een eigen winkel in het buitenland – of meerdere winkels. Dat is prioriteit nummer één.”

“Ik durf eigenlijk bijna geen uitspraken meer te doen over de toekomst want iedere dag brengt steeds zo veel verrassingen. Vanochtend ook, dan krijg ik ineens een mail van een Hollywood-stylist waar ik alleen maar van kan dromen.  Het is te gek voor woorden. Ik kan het soms ook echt niet bevatten. Maar het is ook best beangstigend, vooral toen ik ineens zo veel media-aandacht kreeg. Alzúarr is mijn kindje en iedereen gaat daaraan zitten en als moeder zijnde wil je dat niet. Maar tot nu toe gaat alles gelukkig goed en is het alleen maar gezonde spanning.”

Alzuarr (8)