TOP

Zeven feiten over webwinkels

Webwinkels schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond, maar niet eens de helft van hen overleeft de eerste vier jaar. Wie wagen toch de sprong? Het antwoord hierop én zes andere feiten blijken uit het onderzoek van de expertgroep Online Ondernemen.

De expertgroep Online Ondernemen onderzoekt voor het onderzoeksprogramma van Shopping 2020 de overlevings- en groeikansen van webwinkels in verschillende ontwikkelingsstadia. Uit hun onderzoek – op basis van Kamer van Koophandel-gegevens van 26.500 bedrijven met als hoofdactiviteit ‘webwinkel’ – bleek het volgende.

  1. Waar het aantal bedrijven in de overige detailhandel met 1% daalde, groeide het aantal webwinkels in Nederland tussen 2009 en 2013 met maar liefst 109%;
  2. Toch hebben ‘pure player’ webwinkels een lagere overlevingskans dan overige bedrijven in de detailhandel;
  3. Maar liefst 59% van de webwinkels overleeft de eerste vier jaar niet. Overige detailhandelsbedrijven doen dit beter;
  4. Na vier jaar hebben webshop een overlevingskans van 41% tegenover 45% van de overige detailhandelsbedrijven;
  5. Webwinkeleigenaren werken vaak alleen. Zo’n 75% van de webwinkels is een eenmanszaak, circa 80% heeft één werknemer in dienst;
  6. Van de webwinkeleigenaren is 49% vrouw. Dit is 14% hoger dan de vrouwelijke ondernemers in de overige detailhandel;
  7. Maar liefst 43% van de webshopeigenaren is jonger dan 36 jaar. In de overige detailhandelsbedrijven is dit slechts 15%.