TOP

Zes innovatieve tools voor retailers

Op het Retail Event Nederland worden retailers geïnspireerd en geïnformeerd over de nieuwste producten, oplossingen en trends in de sector. Wat zijn de laatste innovaties?

Woensdag 26 maart 2014 was Textilia aanwezig op Retail Event Nederland. Op dit vakevenement presenteerden tientallen innovatieve exposanten de nieuwste producten, oplossingen en trends in retailland. Wat zijn de meest innovatieve tools?

Proximity marketing

Anno 2014 is proximity marketing dé manier om klanten te trekken. Hoe het werkt: de winkelier plaatst een iBeacon (een door Apple ontwikkelde zender) in de winkel, die berichten zendt naar klanten in de buurt. Deze klanten moeten hiervoor wel een app hebben geïnstalleerd op hun smartphone. In deze app kunnen klanten informatie over zichzelf geven, waardoor de berichten relevanter worden voor de klant. Iets voor jou?Ondermeer HintTech biedt de tool aan.

Zoeken, bestellen, ophalen

Je kent het misschien al wel uit de tv-commercial met Humberto Tan: de MyOrder-app. Met deze app kan de klant online bestellen én betalen bij aangesloten winkels, voordat die in de winkel aankomt. Bij aankomst staat de bestelling voor klaar. Ideaal voor koffie, maar zeker ook voor mode. Nu ook Voradius aan de app is toegevoegd, kunnen gebruikers bovendien zoeken naar producten bij winkels in de buurt.

Fysieke webshop

Product uitverkocht in de winkel? Maak het klanten makkelijk en plaats een touchscreen tussen de rekken. Hiermee kan direct worden gekeken of het product nog online beschikbaar is. De klant kan vervolgens het product bestellen en thuis of in de winkel laten bezorgen. Nooit meer ‘nee’ verkopen dus en bovendien dé schakel tussen je fysieke winkel en webshop. ScreenSupply maakt het mogelijk.

Digitale prijskaartjes

Mediamarkt maakt er al gebruik van: digitale prijskaartjes. De keten scant automatisch de prijzen van concurrenten, en past de eigen prijzen hier op aan. Zo betaalt de klant altijd de juiste prijs. Qdisplay is leverancier van digitale prijskaartjes en verklapte ons ook een ander voordeel: met een QR-code op het prijskaartje kun je de schakel maken met je webshop. Of toon bijvoorbeeld hoeveel Facebook-likes een product heeft.

Kortingsbonnen 2.0

Aan het winkelen, maar net die leuke kortingsbon vergeten? Geen nood! Met Scoupy heb je nu altijd de leukste kortingscodes bij de hand. Met de smartphone-app van Scoupy ontvangt de consument kortingscodes en acties bij hem in de buurt. Binnenkort kunnen gebruikers ook specifieke bedrijven gaan volgen. Zo worden de berichten nog relevanter. Wederom een knap staaltje online marketing dus.

Wugly

Wugly is dé reviewsite voor winkels. De website claimt alle winkels in Nederland in het bestand te hebben, en verzameld meningen van klanten over die winkels. Klanten kunnen een review achterlaten op Wugly, maar Wugly kan ook een reviews over winkels van het internet plukken. Dit levert een feedback op voor winkeliers, maar ook goede marketing bij een positieve review. Is de review negatief? Dan krijg jij als winkelier de kans om de klant toch blij te maken. Alles voor de customer care!

De Beste Retail Innovatie Award 2014 ging naar deze uitvinding.