TOP

Zalando ondergaat verandering bedrijfsstructuur

Zalando investeert komend jaar € 180 miljoen in het veranderen van de bedrijfsstructuur.

Zalando kent goede tijden: het modeplatform maakte afgelopen jaar een winst van € 110 miljoen ebit, wil dit jaar nog eens met 25 procent doorgroeien en heeft het aantal actieve klanten zien stijgen naar 18 miljoen. Maar dat het zo goed gaat, betekent niet dat Zalando gaat zitten toekijken.

Verre van zelfs, want bang voor een inhaalslag van Alibaba en Amazon, gaat het platform komend jaar € 180 miljoen investeren in verandering in de bedrijfsstructuur. Dat laat het bedrijf aan de Financiële Telegraaf weten. Zalando wil zo hèt modeplatform van Europa worden die alleen nog maar bemiddelt tussen merk en consument.

Online stad van de modewereld

Zalando wil alle elementen van de modewereld met elkaar verbinden, laat David Schneider, één van de drie bestuursleden, aan de Financiële Telegraaf weten. “Je moet het zien als een soort stad. Wij bouwen de infrastructuur en de modemerken kunnen op ons platform een eigen winkel beginnen. Datzelfde kunnen ook kleine winkels bij jouw uit de straat doen. Wij helpen ze met hun digitale strategie en eventueel bezorgen we hun producten. Een doel is om de voorraden van alle winkels aan elkaar te knopen. Dat vergroot de markt van de lokale winkels enorm.”