TOP

Zalando kondigt nieuwe duurzaamheidsstrategie aan

De Duitse online modegigant maakte afgelopen week de nieuwe Do.More duurzaamheidsstrategie bekend, vlak na de bekendmaking van hun sustainability campagne.

Zalando kondigt in een persbericht aan per direct volledig CO2-neutraal te opereren, dat betreft onder andere de bedrijfsvoering, bezorging en retouren. De plannen zijn om in 2023 het ontwerp van de verpakkingen te minimaliseren en materialen zoveel mogelijk hergebruiken. Alle artikelen van de lente/zomercollectie 2020 van Zalando’s private label ZIGN krijgen het duurzaamheidslogo van Zalando. Dit label kent het bedrijf toe aan producten die voldoen aan een van de duurzaamheidscriteria, zoals sociale, milieu- en dierenwelzijnsnormen.

Tweedehands

Verder committeert Zalando zich aan het verlengen van de levensduur van 50 miljoen modeartikelen tegen 2023. Dit wil het bedrijf doen door de principes van circulariteit toe te passen. In 2019 verwacht Zalando de levensduur van ongeveer één miljoen artikelen te verlengen via het online platform Zalando Wardrobe waarop tweedehands kleding via een app, en sinds deze zomer ook in fysieke winkels, wordt verkocht. Dit concept is vooralsnog alleen in Duitsland getest.

Concurrentievoordeel

Co-CEO Rubin Ritter zegt over deze plannen in het persbericht: “De mode-industrie wordt geconfronteerd met complexe duurzaamheidsuitdagingen. We weten dat we een deel van het probleem zijn geweest, maar vanaf nu willen we een deel van de oplossing zijn. We zien een duidelijk verband tussen duurzaam handelen en commercieel succes. Alleen degenen die duurzaamheid integreren in hun bedrijfsstrategie blijven relevant voor hun klanten. Wij geloven dat duurzaamheid het concurrentievoordeel van de toekomst is.”