TOP

Forse winstdaling voor Zalando, webreus verwacht positievere tweede helft 2022

Tegenvallende resultaten voor Zalando; de e-tailer boekte minder omzet in het tweede kwartaal van 2022 en zag de winst zelfs grotendeels verdampen. Voor de tweede helft van het jaar verwacht het bedrijf verbetering.

Foto: Zalando

Zalando heeft het tweede kwartaal van 2022 afgesloten met een omzet van ruim 2,6 miljard euro, 4 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers. Het aangepaste bedrijfsresultaat daalde van 184,1 miljoen naar 77,4 miljoen euro en de nettowinst kreeg een nog grotere klap: die ging van 120,4 miljoen naar 14 miljoen euro.

Bedrijf in transitie

Daarvoor zijn volgens Zalando twee redenen. De eerste is de transitie die het bedrijf momenteel doormaakt; van webshop naar platform voor externe verkopers. Het bruto handelsvolume, waarin de omzet van externe verkooppartners is meegenomen, bleef met bijna 3,8 miljard euro wel vrijwel gelijk aan het niveau van 2021. Tweede factor is de vergelijkingsperiode. Het tweede kwartaal van 2021 was met een omzetplus van bijna 40 procent zo sterk, dat die resultaten volgens de e-tailer moeilijk te overtreffen zijn.

Het aantal actieve klanten groeide wel, van 44,5 miljoen naar 49,3 miljoen. Ook sloten meer mensen zich aan bij Zalando’s loyalty-programma; met een groei van 164 procent heeft Zalando Plus nu meer dan 1,5 miljoen leden. Het aantal bestellingen kwam uit op 67,8 miljoen, een groei van 3 procent. Klanten rekenden per bestelling wel twee euro minder af (55,9 euro, tegen 57,7 euro in Q2 2021).

Tweede helft 2022

Voor de tweede helft van dit jaar verwacht Zalando betere resultaten, dankzij nieuwe maatregelen om de efficiency en marges te verbeteren. Zo zijn in alle 25 landen waar het bedrijf actief is minimale bestelbedragen ingevoerd voor gratis thuisbezorging. Zalando houdt vast aan de jaarprognose voor 2022; de e-tailer gaat uit van een omzetgroei van 3 tot 7 procent tot om en nabij de 15 miljard euro. CFO Sandra Dembeck: “Onze gezonde balansstructuur stelt ons in staat om te blijven investeren in ons technologieplatform en onze logistieke infrastructuur, en onze langetermijndoelen te verwezenlijken.”