TOP

Zalando en V&D nieuwe sponsors Fashion Week Amsterdam

Van 4 tot en met 14 juli 2014 vindt de 21e editie van de Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam plaats. Zalando is de nieuwe sponsor van het publieksprogramma en V&D sponsort de catwalkshow Lichting met jong talent van zeven Nederlandse modeacademies.

De zomereditie van de Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam wordt gehouden van vrijdag 4 tot en met maandag 14 juli 2014. In alle vier de programma’s staat het tienjarig jubileum centraal. Daarnaast zijn de activiteiten en shows van Fashion Week Amsterdam gericht op ‘Connect’, ‘Grow’ en ‘Celebrate’.

De activiteiten en shows zijn gebaseerd op het leggen van connecties binnen en buiten de modewereld, de groei van designers en de modesector, het gezamenlijk opdoen van inspiratie én genieten van mode. Volgens FashionWeek Amsterdam mogen Amsterdam en Nederland zich verheugen op een zintuigprikkelend modespektakel.

Lente- en zomercollecties 2015

Op de grote catwalk in ‘de Gashouder’ worden de lente- en zomercollecties voor 2015 getoond. Een opvallende nieuwkomer deze editie is Jourmáin: een kindermodeshow van profvoetballer Jeremain Lens. Daarnaast worden collecties van Claes Iversen, Ready to fish by Ilja en Zero by Nanine Linning with costumes by Iris van Herpen geshowd. Ook is de mannenmodeshow van Non by Kim weer terug.

Fashion Week Amsterdam verwacht daarnaast veel aandacht voor Lichting, dat V&D als nieuwe sponsor heeft. Sinds 2007 presenteren zeven Nederlandse modeacademies hier ieder twee afgestudeerden. De winnaar Lichting 2014 wordt door V&D ondersteunt bij het opzetten van een eigen label. Klik hier voor het volledige programma.

Vodafone Firsts Fashion LAB
Op het Vodafone Firsts Fashion LAB maken jonge ontwerpers hun debuut op de professionele catwalk. Een van de debutanten is het Amsterdamse denim-label Olaf Hussein dat kwalitatieve denim produceert met een klassieke stijl. Daarnaast zetten ook Maaike Fransen,  David Laport en Jonathan Christopher hun eerste stappen op de catwalk. Maison the Faux sluit deze editie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam af.

Zalando 10 Days Downtown
Dankzij het succes van 10 Days Downtown tijdens de vorige wintereditie wordt het evenement nu ook tijdens de zomereditie georganiseerd. Zalando is de nieuwe sponsor van het publieksprogramma en krijgt daarbij ondersteuning van de Gemeente Amsterdam. Gedurende Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam worden in de hele stad tien dagen lang tien evenementen op tien Amsterdamse locaties gehouden. Deze evenementen staan in het teken van de cross-over tussen mode en disciplines als kunst, dans en muziek.

De 10 Days Downtown gaat van start op vrijdag 4 juli 2014 in het Van Gogh Museum. Hier worden presentaties gehouden door Franzel Amsterdam en ontwerpster Fernanda Fernandes. De meeste activiteiten van Zalando presents 10 Days Downtown zijn gratis. Klik hier voor het volledige programma.

Business Monday
Op maandag 14 juli 2014 is het ‘Business Monday’ op FashionWeek Amsterdam. Dan vindt de vijfde editie van het netwerkevenement Keys to Success plaats, een samenwerking tussen FashionWeek Nederland en ABN Amro. Tijdens dit evenement gaan experts in op de cross-overs tussen clicks en bricks en het stroomlijnen van de mode supply chain. Hiermee worden ontwikkelingen aangekaart die voor kostenbesparingen en verhoogde omzet kunnen zorgen voor modeondernemers.

Deze editie wordt Keys to Success in de vorm van een diner georganiseerd. Tussen de gangen door worden presentaties gehouden en er is een bezoek aan een modeshow. Zo sluit het evenement beter aan bij de programmering van Modefabriek, die overdag plaatsvindt.

Internationaal profileren
“Mercedes-Benz omarmt als titelsponsor de gehele FashionWeek, waardoor we ons verder kunnen ontwikkelen als hét podium voor Nederlands modetalent en als platform voor de hele Nederlandse mode-industrie”, zegt Rob Zomer, directeur FashionWeek Nederland. Volgens Zomer kan Fashion Week Amsterdam zich internationaal beter profileren door de samenwerking met Mercedes-Benz.