TOP

Xsensible opnieuw bekroond met de Gouden Schoen: ‘Onmogelijk, dacht ik eerst’

Op maandag 5 maart reikte ANWR-Garant de Gouden en Zilveren Schoen 2017 uit tijdens Buy&Bloom in Cast. Xsensible werd door de leden van de retailserviceorganisatie bekroond met de Gouden Schoen, Hassia met de Zilveren. Xsensible mocht de Gouden Schoen in 2015 al eerder in ontvangst nemen. Een unicum: niet eerder werd de award zo kort op elkaar aan dezelfde firma uitgereikt.

“Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet helemaal gerust op was”, zegt ceo Max Krol. We spreken hem in de showroom van Xsensible, waar de twee Gouden Schoenen (2015 en 2017, red.) naast elkaar staan te glanzen. Het is de eerste keer dat de award binnen zo’n korte tijd aan dezelfde firma wordt uitgereikt. Toen Dennis Beute, de algemeen directeur van ANWR-Garant, hem informeerde over de nominatie en hem vroeg zijn agenda voor de zekerheid alvast vrij te houden was Krols eerste reactie dan ook – kunnen we dit wel maken?

Meer dan verdiend

ANWR-Garant raadpleegde de betrokken opnieuw en kwam tot de conclusie dat de award dubbel en dwars verdiend is. Elk jaar kiezen de leden van de inkoopcombinatie de leverancier waarmee ze het meest succesvol hebben samengewerkt. De overgrote meerderheid – 200 winkeliers in totaal – bleek op Xsensible gestemd te hebben. De goede doorverkoop is een belangrijke reden. Krol: “Uit de SchoenMonitor (een monitor waar MKB-schoenwinkeliers anoniem hun cijfers delen, red.) bleek dat Xsensible in 2017 in per winkel gemiddeld met 35,6 procent gegroeid was ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat komt overeen met onze cijfers, we laten jaarlijks een groei van zo’n 30 procent zien.” Maar ANWR-Garant kijkt verder dan een goede afverkoop alleen. Ook factoren als aftersales en marketingondersteuning spelen een rol. Krol, breed lachend: “In die combinatie waren wij blijkbaar de nummer één.”

‘Wellness’-sneaker

Xsensible werd in 2015 al bekroond met de Gouden Schoen. Het bedrijf nam destijds een groot risico door een veelvoud van wat er aan hun huidige succesmodel, de Stretchwalker, was voorverkocht op voorraad te nemen. Daardoor konden nabestellingen razendsnel uitgeleverd worden. De Stretchwalker is bedacht door de Japanse uitvinder Tetsuya Nosaka en een afgeleide van een oud-Japans balansprincipe, waarbij de hak in het midden van de zool wordt geplaatst. Het model werd al in 2007 gelanceerd, maar kwam pas echt van de grond toen het een paar jaar later in een ‘jonger’ jasje gestoken werd.

Lees ook: Xsensible: ‘Bij ons staat comfort voor wellness, voor goed voor jezelf zorgen’ [interview]

Anno 2018 is de Stretchwalker een groot succes. Volgens Krol is het plafond nog lang niet bereikt. “We spreken liever van ‘wellness’ dan comfort en zien dat we met die benadering een steeds jonger publiek weten aan te spreken. Xsensible en de Stretchwalker-collectie waren vroeger met name op vrouwen geënt. De laatste tijd zetten we echter ook sterker in op onze mannencollectie. Want waarom zou wat een vrouw werkt, niet ook voor een man werken? Ook hebben we voor het voorjaar een breder aanbod in sandalen en slippers, voor meerdere draagmomenten.”

Verjongingsslag

Het Duitse Hassia werd door de leden van ANWR-Garant als winnaar van de Zilveren Schoen aangewezen. “Een merk dat sterke collecties en vernieuwing brengt voor de moderne en vlotte vrouw. De schoenen zijn comfortabel én hip. Niet voor niets is de slogan ‘see fashion, feel comfort’”, stelt Beute. In Nederland wordt Hassia vertegenwoordigd door Best Step Agenturen, het agentschap van Rob en Anne-Marie Gaasbeek. Hassia-ceo Patrick Lorenz is speciaal voor de uitreiking naar Nederland gekomen.

“We prijzen ons erg gelukkig met de Zilveren Schoen”, zegt hij. “We hebben de afgelopen periode sterk geïnvesteerd in het merk en een verjongingsslag gemaakt, met meer aandacht voor actuele modetrends. Mede daardoor heeft Hassia een mooie groei laten zien. Het is fijn om te zien dat onze retailpartners onze inspanningen waarderen.” Vertegenwoordiger Rob Gaasbeek beaamt dat de verjongingsslag heel belangrijk is geweest voor het vergroten van de naamsbekendheid en het bereik van Hassia. “Maar we vergeten niet waar we vandaan komen. We blijven trouw en onze identiteit en onze klanten van het eerste uur.”