Xsensible en Jan Jansen presenteren gouden schoen voor 100e Nijmeegse Vierdaagse
Nimco’s hoofdkantoor in Berg en Dal is niets minder dan indrukwekkend. Vele oeh’s en aah’s zijn dan ook te horen als de eerste wandelaars een stap binnen zetten. Al hoewel, eigenlijk al ver voordat er een stap binnen is gezet. Want van de goed bijgehouden voortuin met uitzicht op het pand onder het genot van kwetterende vogels alleen al valt de mond van open. Wat een ramp als je hier iedere dag zou moeten werken.
Honderdvijftig wandelaars zijn op vrijdag 27 mei speciaal uitgerukt naar deze verbluffende plek om een schoen te passen. En niet zomaar een. Xsensible en Jan Jansen hebben namelijk een gouden schoen ontworpen speciaal voor het 100-jarig bestaan van de Nijmeegse Vierdaagse. Terwijl de geselecteerde wandelaars binnenstromen, houdt een goochelaar de al gearriveerde mensen bezig. Hij laat veters weer aan elkaar groeien en laat een klaver aas op een aansteker verschijnen.
Gouden Schoen
Zodra iedereen binnen is pakt directeur Max Krol de microfoon: “Ik vind het heel bijzonder dat we zo veel reacties hebben gehad op de oproep of mensen op de gouden schoen willen lopen. Nimco is een Nijmeegs bedrijf en als oer Nijmeegs bedrijf wilden we iets met het 100-jarig bestaan doen van de Nijmeegse Vierdaagse.”
“Een tijd terug kwamen we op het idee om met Xsensible meer designschoenen te creëren en dat doen wij nu met Jan Jansen omdat hij ook Nijmeegs is – zijn vader heeft vroeger ook bij Nimco gewerkt. Tijdens een interview met de Gelderlander over de samenwerking, kwam Jan Jansen op het idee om een gouden schoen te maken, relaterend aan de Gouden Schoen die wij vorig jaar hebben gekregen van ANWR-Garant. In acht weken hebben we dat gerealiseerd.”
Uit de hand gelopen
Het oorspronkelijke idee van Xsensible was om in het thema van 100 te blijven door honderd wandelaars te kiezen die op de gouden schoen van Jan Jansen de honderdste Nijmeegse Vierdaagse mogen lopen. Maar na verschillende oproepen liep het uit de hand. Krol: “Er was zo veel vraag, dat we eenmalig de productie hebben verhoogd van 100 naar 200. Honderdvijftig van jullie zijn nu hier. En dan heb ik nog een verrassing: jullie mogen niet alleen op de schoen lopen, maar als jullie op de derde dag hier langs komen, krijgen jullie ook een VIP-pas voor een luxe catering en een voetmassage.”
Passen
Een uur na arriveren wordt de 150 man in drie groepen opgedeeld. Rood mag als eerst de schoenen passen. Al die gouden schoenen in één ruimte is spraakmakend om te zien. Een aantal van de wandelaars zijn al langer bekend met de schoenen van Xsensible, maar anderen lopen er nu voor het eerst op en verbazen zich over het comfort. Ondertussen krijgt een andere groep een rondleiding door het gebouw, terwijl Krol de geschiedenis van Xsensible en Nimco vertelt.
Een derde groep mag onder het genot van een broodje kennis maken met Jan Jansen, maar ook met de andere lopers. Het gaat over hoe zwaar het is om al die kilometers uit te lopen, hoe erg het juichende publiek een steun is en hoe een grote drive je moet hebben. De meest indrukwekkende verhalen passeren de revue. Iemand die nu meeloopt omdat ze ernstig ziek is en volgend jaar misschien al niet meer mee kan lopen. Op een dag vol feestelijkheden zijn er toch momenten om stil va te worden.
Uiteindelijk verlaat iedereen goed gehumeurd het hoofdkantoor van Nimco, nog steeds verbaasd over hoe goed de schoenen lopen.