TOP

Wortmann-groep verwacht ruim 1 miljard euro omzet

Op basis van de lopende orders verwacht de Wortmann-groep voor het lopende boekjaar 2012/2013 (tot 31 mei 2013), voor het eerst een omzet van meer dan 1 miljard euro.

De verwachte omzet is met 1 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar, toen het bedrijf 999,3 miljoen euro omzette. Ondanks een lichte omzetdaling in het herfst/winterseizoen van -1,4 procent, leidt het sterke lente/zomerseizoen in 2013 tot de recordomzet. Dat meldt het Duitse vakblad Schuhkurier.

Daling in herfst/winter
In de eerste helft van het boekjaar haalde de groep een omzet van 496,1 miljoen euro, ten opzichte van 503,1 miljoen euro vorig jaar. De daling van de verkopen is te wijten aan de huidige modetrend, waarbij dure lange laarzen – een domein van de Wortmann-groep – het afleggen tegen korte laarzen en pumps met een lagere gemiddelde prijs. Daarbij komt dat de restvoorraden in de detailhandel nog erg hoog waren vanwege de milde winter in 2011/2012.

Export
Terwijl Rusland het als exportmarkt goed doet, heeft de Wortmann-groep het in markten als Engeland/Ierland, Nederland en Polen moeilijker. In totaal verkoopt Wortmann haar collecties in meer dan zeventig landen en meer dan 15.000 schoenenwinkels.

Tamaris
Het systeempartnerschap van Tamaris is nog altijd een van de sterkste onderdelen van de Wortmann-groep. Tegen eind januari stonden er 797 franchises onder contract, tegenover 685 vorig jaar. Daaronder zijn 234 mono-label-stores en 563 shop-in-shops. Waar de focus de eerste paar jaar vooral op de binnenlandse markt lag, keert Tamaris zich in de toekomst meer naar de Europese markt. Het aandeel van buitenlandse franchises, nu 40%, zal in de komende jaren flink worden verhoogd. Ter ondersteuning zijn tientallen miljoenen reclamebudget vrijgemaakt.

s’Oliver
Naast Tamaris voert Wortmann ook de merken Marco Tozzi, Caprice, Jana en s’Oliver. Wortmann verlengde onlangs de licentieovereenkomst met s’Oliver, om de samenwerking op lange termijn te kunnen voortzetten.