TOP

Wortmann-groep boekt omzetgroei

De Wortmann-groep wist ondanks de economisch zware tijden haar groeikoers voort te zetten.

In het afgelopen boekjaar 2011-2012 steeg de omzet van de fabrikant met 4,3 procent naar 999,3 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de omzet van Wortmann 957,7 miljoen euro. Het exportquotum steeg licht van 52,7 naar 52,9 procent.

Markten
Vooral de markten Rusland, Frankrijk, Tsjechië, Zwitserland en de Benelux ontwikkelden zich afgelopen boekjaar bovengemiddeld. De moeilijke economische situatie in Groot-Brittannië en Ierland leidden tot een daling van de omzet in die landen.

Tamaris
Net zoals vorig jaar kon Wortmann een groei van het merk Tamaris constateren. Tamaris scoorde in het afgelopen boekjaar op bekendheid, sympathie en koopbereidheid hoger dan het jaar ervoor en dan de concurrentie. Ook het systeempartnerschap van Tamaris zet zijn succeskoers voort. Sinds korte tijd is Tamaris ook op het Amerikaanse continent vertegenwoordigd. In juli zijn twee mono-label stores in Mexico City geopend, wat het totale aantal verkooppunten op 723 brengt. Dat zijn 220 eigen winkels en 503 shop-in-shops.

Nieuwe boekjaar
Voor het lopende boekjaar gaat Wortmann uit van een afgezwakte groei. De voorraden bij de handelaren zijn vanwege het slechte weer van de afgelopen drie seizoenen nog relatief hoog. Het bedrijf laat weten verdere ontwikkelingen af te wachten. Naast Tamaris behoren ook de merken Marco Tozzi, Caprice, Jana en s.Oliver Shoes tot de Wortmann-groep. De collecties van de Wortmann-groep worden wereldwijd in ruim zeventig landen en in meer dan 15.000 schoenenwinkels aangeboden.