TOP

Wortmann boekt meer dan 800 miljoen euro omzet

Het Wortmann-concern heeft het crisisjaar succesvol doorstaan. Ondanks moeilijke randvoorwaarden steeg de omzet van het internationaal opererende concern het afgelopen boekjaar 2009/2010 (31 mei 2010) tot 832,1 miljoen euro.

Vorig jaar bedroeg de totale omzet 798,9 miljoen euro. Met een geconsolideerde groei van 4,2 procent werd hiermee voor het eerst de omzetgrens van 800 miljoen euro overschreden. In thuisland Duitsland steeg de omzet met meer dan 10 procent. In enkele exportmarkten en in de Aziatische private-label-industrie met buitenlandse klanten kreeg het bedrijf echter een tegenvaller te verwerken. Het exportcijfer is hierdoor licht gedaald tot 51,8 procent (vorig jaar 53,9 procent).

Op basis van de inmiddels ontvangen opdrachten voor het lopende boekjaar gaat Wortmann ervan uit dat het in 2010/2011 weer tweecijferige groeicijfers zal behalen. Op alle markten is momenteel een positieve ontwikkeling in het consumentengedrag te zien. De schoenendetailhandel in Duitsland behaalde in de eerste zeven maanden van 2010 een groei van circa 4 procent.

Tamaris
Tamaris, het flagship-merk van het Wortmann-concern, behaalde na de start van de tv-campagne in 2009 in de actuele Duitse “Brigitte Kommunikationsanalyse 2010”  een goede score. De merkbekendheid is in twee jaar tijd al met 15 procentpunten gestegen tot inmiddels 51 procent.

Ook het Tamaris-systeempartnerschap kon in de vakhandel op positieve reacties rekenen. Momenteel bestaat dit partnerconcept uit 359 operationele Tamaris-franchises, waarvan 139 zogenaamde mono-label-stores en 220 shop-in-shops. Daar komen nog eens 21 stores en 25 shop-in-shops bij die al onder contract staan. Daarmee stijgt het aantal Tamaris-franchises tot in totaal 405. Dat is een stijging van 44 procent ten opzichte van vorig jaar.

Tamaris werd door de Marketing-Club Ostwestfalen uitgeroepen tot beste schoenproducent van 2009 en ontving tevens de Marketingprijs 2010.

Record aan investeringen
De totale investeringen van het Wortmann-concern bereikten afgelopen boekjaar een recordhoogte van meer van 50 miljoen euro, waarbij het nieuwe logistieke centrum in Detmold alleen al verantwoordelijk was voor bijna 35 miljoen euro.

De overige investeringen lagen met circa 15 miljoen euro iets boven het vorig jaar. Het nieuwe logistieke centrum zal eind van het jaar met het begin van de distributie van de lente/zomer-collectie 2011 in bedrijf genomen worden.

Werknemers
Het Wortmann-concern is in Europa met elf eigen maatschappijen en met nog eens elf eigen maatschappijen in het Verre Oosten vertegenwoordigd. Op 31 mei 2010 waren er internationaal 868 medewerkers in dienst (vorig jaar 820), waarvan er 487 in Europa werkzaam zijn. Daar komen nog circa 30.000 arbeidskrachten bij die wereldwijd produceren voor het Wortmann-concern.

De Europese maatschappijen zagen hun afzet in het fashion-segment stijgen tot 26,8 miljoen paar schoenen. Met circa 39 miljoen paar standaardschoenen geldt het concern als onbetwiste marktleider voor modieuze damesschoenen in Europa.

Wereldwijd 14.000 schoenenwinkels
Tot het Europese deel van het concern behoren de merken Tamaris, Marco Tozzi, Caprice, Jana en s.Oliver en in Azië Novi Footwear (Far East) Ltd., Hongkong/Singapore. De collecties van het Wortmann-concern worden wereldwijd in meer dan zeventig landen en in ruim 14.000 schoenenwinkels verkocht.