TOP

Wortmann boekt lichte omzetgroei *

Het Duitse schoenenbedrijf Wortmann Group heeft in het afgelopen boekjaar 2013 -2014 (t/m 31 mei 2014) een lichte omzetgroei geboekt ten opzichte van het voorgaande jaar.

De totale omzet van de Wortmann Group steeg met 0,2 procent van 1,0106 miljard euro naar 1,013 miljard euro. De export-ratio bleef gelijk op 53,2 procent. Vooral de markten in Frankrijk, de Benelux en het Verenigd Koninkrijk toonden een positieve ontwikkeling.  Maar ook de omzet in andere Europese landen, zoals  bijvoorbeeld Griekenland,  groeide. Oost-Europa voldeed  in de tweede helft van het fiscale jaar niet aan de verwachtingen.

De omzet van het internationale private label-bedrijf Novi Footwear in Hong Kong/ Singapore is afgelopen boekjaar – onder andere veroorzaakt door de wisselkoers – gedaald en dat drukt de resultaten van de hele groep​​.

Multi-channel aanpak
Ondanks de  ongunstige weersomstandigheden die het koopgedrag van de consument beïnvloedden, groeide de online verkoop verder. De online winkels van Tamaris profiteren daarvan, meldt Wortmann. De nadruk ligt duidelijk op een multi-channel aanpak, met als doel om de fysieke schoendetailhandel beter aan te laten sluiten bij het online kanaal.

Het Tamaris systeempartnerschap bestaat inmiddels ruim tien jaar en heeft nu in totaal 946 verkoopoppervlakken (vorig jaar 845, plus 12%) in 32 landen (zo’n 45% buiten Duitsland). Er zijn 299 Tamaris mono-brand winkels (vorig jaar 253, plus 18%) en 647 shop-in-shops (vorig jaar 592, plus 9%).

Tamaris USA
De nieuw opgerichte dochteronderneming Tamaris USA Inc, startte in het najaar van 2014 met de verkoop van de herfst-winter collectie 2015. De totale investering bedroeg 16,5 miljoen euro in het voorgaande jaar. Volgens Wortmann  was de winstgevendheid in het afgelopen boekjaar bevredigend. Alle investeringen met een constante hoge solvabiliteit van meer dan 75 procent komen in principe uit eigen middelen. Bankleningen worden niet benut.

In het lopende boekjaar investeerde Wortmann ook in de websites. Eind 2014 opent de schoenenproducent een nieuwe fabriek in de Duitse standplaats Detmold. De investering in de nieuwe fabriek bedroeg ongeveer vijf miljoen euro. Daarnaast investeer het bedrijf nog eens vier miljoen euro in de uitbreiding van haar hoofdkantoor in Detmold. Met deze uitbreiding worden zo’n 140 extra banen gecreëerd.

Boekjaar 2014/2015
De verwachtingen voor het lopende boekjaar 2014/2015 zijn – gezien de actuele ontwikkelingen in Oost-Europa, met als belangrijkste afzetmarkten van Rusland en Oekraïne voorzichtig. Toch denkt de Wortman Group op basis van de huidige orders een omzetstijging te kunnen behalen.

Over de Wortmann Group
De Wortmann Group is het grootste schoenenproductie en -distributiebedrijf in Europa. De schoenencollecties zijn verkrijgbaar in meer dan zeventig landen en meer dan 15.000 schoenenwinkels wereldwijd. In het huidige fiscale jaar produceert en distribueert Wortmann 52,6 miljoen paar, waarvan 31,6 miljoen in het modesegment en 21 miljoen paar comfortschoenen. Het bedrijf is op het gebied van modieuze vrouwenschoenen marktleider in Europa.

De Wortmann Group bestaat uit de schoenenmerken: Tamaris,  Marco Tozzi, Caprice, Jana en s.Oliver Shoes. Daarnaast is Wortmann eigenaar van het private label-bedrijf Novi Footwear Fareast Ltd in Azië. Wortmann heeft dochterondernemingen op acht locaties in Europa en op elf locaties in Azië. Er is één verkoopkantoor in de Verenigde Staten. De Wortmann Group heeft momenteel in totaal 1.114 medewerkers (vorig jaar 1.092), waarvan 699 in Europa. Wereldwijd zijn er ongeveer 30.000 productiemedewerkers.

Lees ook: Caprice breidt hoofdkantoor uit