TOP

Wolky maakt zich op voor 40-jarig jubileum

Het duurt nog even, maar in april 2023 bestaat Wolky 40 jaar. Het Nederlandse schoenenmerk begint dit inkoopseizoen met de voorbereidingen voor een feestmaand, die het bedrijf met zijn klanten – winkeliers en consumenten – wil vieren.

Foto’s: Wolky

De maand april zal voor Wolky in het teken van het 40-jarig jubileum staan. Het Nederlandse schoenenmerk pakt uit met een ‘winactie á la Sjakie en de Chocoladefabriek’, zo laat het in een aankondiging weten. Deelnemende winkeliers krijgen een aantal gouden enveloppen, gepresenteerd in een speciaal display, waarmee hun klanten (alle klanten, niet alleen Wolky-kopers) meedingen naar verschillende prijzen. De klapper: een geheel verzorgde trip naar de Wolky-fabriek in Porto.

Wolky besteedt tijdens de feestmaand extra aandacht aan promotie, via sociale media en met advertenties in bekende maandbladen en de inzet van content creators. Daarnaast krijgen dealers zelf ook advertentiebudget van het merk om plaatselijk te adverteren.

Campagnebeeld voor het 40-jarig jubileum in april 2023.

Revolutionair ontwerp

De broers Kees en Jan Diks richten Wolky in 1982 op met het doel om ‘goed passende en zeer comfortabele schoenen’ op de markt te brengen. Hun eerste ontwerp is voor die tijd naar eigen zeggen revolutionair: een paar sandalen met een voetbed van kurk met daarop een laag memory foam, dat zich tijdens het dragen naar de voet vormt. Toch wordt het geen succes, revolutionair of niet – qua uiterlijk laat het ontwerp nog wel te wensen over.

Het kantelpunt komt als Wolky begin jaren 90 de Paris-sandaal uitbrengt. Met hetzelfde voetbed, maar met een verfijnder design in een groot aantal kleuren en een handige klittenbandsluiting. Niet lang daarna lanceert het merk zijn eerste dichte model, de Nature. Ook dit wordt een verkoopsucces. Tegenwoordig worden de schoenen wereldwijd verkocht en heeft het merk eigen distributiecentra in Duitsland en de Verenigde Staten. Anthony Diks, de zoon van Kees, runt het familiebedrijf alweer 25 jaar als tweede generatie. Succesmodel Nature wordt ter ere van het 40-jarig bestaan voor voorjaar 2023 opnieuw uitgebracht onder een nieuwe naam: Celebration. Ook modellen Bounce en Cirro worden ter ere van het jubileum extra uitgelicht.