TOP

Winter- en zomereditie Micam staan met ‘Wizard of Oz’-thema in het teken van duurzaamheid

Met het verhaal van The Wizard of Oz als thema kiest Micam in 2023 opnieuw voor een sprookje met een diepere betekenis. Onder de noemer Micam of Oz neemt de internationale schoenenbeurs bezoekers mee op een fantastische reis over de ‘yellow brick road’ die leidt naar duurzaamheid.

Beeld: Micam

Met de Wizard of Oz presenteert Micam het derde en laatste sprookjesthema voor de beursedities. Na Micam in Wonderland en Micam Glass Slipper staan de komende twee edities in het teken van het ruim honderd jaar oude boek en de latere musical en films waarin Dorothy door het Land van Oz dwaalt. Het thema is aanwezig tijdens beide Micam-beurzen in 2023 waarvan de eerste voor 19 tot en met 22 februari staat gepland.

Symbolische odyssee

Micam of Oz gaat over de reis van een moedige jonge vrouw, vergezeld door twee grillige metgezellen, naar het Emerald Castle. Een ‘symbolische odyssee’ die staat voor de stappen die de industrie zet in de richting van duurzaamheid, is de gedachte hierachter. Verdeeld over twee hoofdstukken stuit de Micam-bezoeker in Fiera Milano Rho op de sleutelmomenten in het verhaal met een ironische hedendaagse twist. In februari 2023 zien we het eerste hoofdstuk, ‘Poppie flowers’, waarin de heldin haar hondje kwijtraakt in een enorm veld met klaprozen. Terwijl ze hem zoekt, stuit ze op een modieuze vogelverschrikker, en twee vreemde voorwerpen: een blik en een hoed – beide gemaakt van blik.

De weg naar duurzaamheid

Micam heeft voor dit derde sprookjesthema gekozen vanwege zijn diepe betekenis. De beursorganisatie stelt in een aankondiging dat zelfvertrouwen, ofwel het vermogen om in jezelf en je talenten te geloven, de ware sleutel is tot succes. ‘Micam of Oz’ wil schoenenbedrijven aanmoedigen om door te gaan met de ‘moeilijke, maar belangrijke weg naar duurzaamheid’.

Giovanna Ceolini, president van Micam en de Italiaanse vereniging van schoenenfabrikanten Assocalzaturifici, licht dit toe: “Dit sprookje is ook een metafoor voor het leven in de zakenwereld, bestaande uit dagelijkse uitdagingen, zowel groot als klein, en mijlpalen om te behalen. Het is nu moeilijker dan ooit om in deze branche te ondernemen: je moet altijd up-to-date blijven, met grote vastberadenheid en een ethisch perspectief op belangrijke kwesties zoals duurzaamheid.”