TOP

Winstval voor Zalando, omzet blijft stabiel

De stormachtige groei die Zalando tijdens de pandemie doormaakte, is in 2022 tot stilstand gekomen.

Foto: Zalando

De omzet bleef met ongeveer €10,3 miljard stabiel. De winst voor belastingen en rente (ebit) kwam uit op €184,6 miljoen, minder dan de helft van de €468,4 miljoen van een jaar eerder. De nettowinst bedroeg €16,8 miljoen, tegen €234,5 miljoen in 2021. Dat blijkt uit de jaarcijfers.

Focus op winstgevende groei

Zalando focust voor 2023 op winstgevende groei. Het bedrijf zet in op margeverbetering en kostenbesparing – Zalando kondigde eerder al aan honderden overheadbanen te schrappen – en wil de relaties met de 51 miljoen actieve klanten ‘verdiepen’. Loyaliteitsprogramma Zalando Plus verdubbelde het afgelopen jaar in omvang, naar meer dan twee miljoen leden.

Al houdt de e-tailer een slag om de arm. Zalando verwacht het komende jaar tussen een omzetgroei van 4 procent en een krimp van 1 procent uit te komen, en een ebit van €280 tot €350 miljoen.