TOP

Winststijging Macintosh dankzij schoenenverkoop

De nettowinst van Macintosh Retail Group is in 2010 met 27,7 procent gestegen naar 40,1 miljoen euro ten opzichte van 31,4 miljoen in 2009. Dit komt voornamelijk door goede omzet- en margeresultaten in de verkoop van schoenen.

De totale omzet van het bedrijf steeg met 1,3 procent naar 1,13 miljard. De tweede helft van het jaar was er een omzetstijging van 3,4 procent te zien, deze compenseerde de omzetdaling van 1,1 procent in de eerste helft van 2010.

Uitdaging
“2010 was door de aanhoudend moeilijke marktomstandigheden een uitdagend jaar voor de non-food retail,” vertelt Frank Moor, ceo van Macintosh Retail Group. “Desondanks zijn we er in geslaagd om in alle sectoren marktaandeel te winnen. Het is verheugend vast te stellen dat de in Fashion ingeslagen weg de juiste is en door onze klanten wordt gewaardeerd. Vooral door de stijging van het bedrijfsresultaat in deze sector, plus zestig procent, heeft Macintosh Retail Group goed gepresteerd. We zijn bovendien verheugd dat we onze strategie verder kunnen concretiseren door schoenenretailer Jones Bootmaker over te nemen in de UK, het derde land waar we in fashion willen groeien.”

Bedrijfsresultaten
De bedrijfsresultaten daalden in de sectoren woningdecoratie, telecom en automotive. In fashion schoenen steeg het bedrijfsresultaat met 59,9 procent naar 44,3 miljoen euro. De overname van Jones Bootmaker, met 93 winkels in het Verenigd Koninkrijk en een koopsom van 40 miljoen pond, wordt begin april 2011 geformaliseerd. Deze Britse winkelketen had in 2010 een omzet van 83 miljoen pond.

Winkels
Het aantal winkels nam in 2010 per saldo af met drie tot in totaal 1.246. Dit is het resultaat van 28 openingen en 31 sluitingen. Van de 28 nieuwe winkels werden er zeventien geopend in fashion, vier in living en zeven in automotive & telecom. De meeste sluitingen vielen bij GP Décors en Brantano UK, bij beide ketens waren dat er acht.

2011
In 2011 blijft omzetgroei de belangrijkste uitdaging voor Macintosh, zowel in bestaande winkels als door expansie. Verwacht wordt dat de bestaande winkelformules in fashion een beperkte omzetstijging zullen laten zien. De procentuele brutomarge zal negatief beïnvloed worden door de stijging van inkoopprijzen met 10 tot 15 procent vanwege hogere grondstofprijzen in het Verre Oosten. Wel verwacht het bedrijf deze ontwikkeling te compenseren door verdere samenwerking in fashion, het nog selectiever omgaan met kortingen in alle sectoren en een andere omzetmix.