TOP

Winst voor Max, karaoke en meer bezoekers: de sfeer zat er goed in tijdens de Schoenendagen

Cast stond van zondag 4 september tot en met dinsdag 6 september in het teken van de Schoenendagen. De stemming was goed, blijkt tijdens een ronde door het centrum, winkeliers hebben zin in vernieuwing. Al schemeren de zorgen door over wat er nog gaat komen. “We zijn allemaal veel nauwer met elkaar verbonden dan we denken.”

Foto’s: Tom Wittebrood, Wilke Wittebrood

Overwegend positieve geluiden tijdens de Schoenendagen in Cast. De beurs vond van zondag 4 tot en met dinsdag 6 september plaats in het handelscentrum in Nieuwegein. Op zondag met een live-uitzending van de Dutch Grand Prix in Zandvoort op het Middenplein, waar het voltalige centrum Max Verstappen in eigen land zag winnen, en op maandag en dinsdag met een volle gastexpo. De deelnemende merken hebben als we op dinsdagmiddag een ronde maken drukke dagen achter de rug. “Gisteren had ik niet zo uitgebreid met je kunnen praten als nu”, zegt exposant Jean-Paul Combee van High Demand Brands, die met de merken Fitflop en Romika op de beurs staat. “We hebben 95 procent van onze orderportefeuille al rond. De Schoenendagen bieden een mooi platform om de laatste 5 procent te schrijven, en wellicht nog wat extra.”

‘Retailers staan weer meer open voor vernieuwing’

Jean-Paul Combee, High Demand Brands

Met de lange en warme zomer die we hebben gehad, ziet Combee dat er meer vraag is naar het concept van Fitflop. “Naar luchtige schoenen – en dat zijn onze slippers – die goede ondersteuning bieden. Winkeliers staan sowieso meer open voor nieuwe producten.” Dat beaamt Bob Smolders van het nieuwe modeagentuur Laboratorio BS, die met het duurzame sneakerlabel Str*hype op de beurs staat. “Ik kom uit de mode en sta hier vooral om de schoenenbranche beter te leren kennen”, zegt hij. “Naast de informatie die ik heb opgedaan, heeft deelname me ook een order en diverse serieuze leads opgeleverd. Een zeer welkome bijkomstigheid.”

Betere sfeer, beter bezocht

De Schoenendagen vinden dit keer onder heel andere omstandigheden plaats dan de vorige editie in maart. De winkels waren op dat moment net anderhalve maand open na de tweede verplichte sluiting, wat zowel financieel als mentaal een enorme klap was. En net toen de branche zich in rustiger wateren leek te begeven, werd Europa met de Russische inval in Oekraïne in een oorlog gestort waarvan de gevolgen destijds nog niet waren te overzien.

“De angst zat er toen wel in”, zegt general manager Marijn Verschure van Cast. “Deze septembereditie was zowel qua sfeer als bezoek veel beter; het bezoekersaantal is met 23 procent gestegen ten opzichte van de voorgaande editie. Al zijn er grote zorgen over wat de inflatie en energieprijzen gaan doen, om nog maar te zwijgen van de belastingschuld die vanaf oktober moet worden terugbetaald, ondertussen zagen we ook grote bereidheid om zaken te doen. Sommige exposanten hebben op de drukke maandag wel dertig tot veertig orders geschreven. Dat zijn uitschieters, maar we hoorden van iedereen dat ze tevreden waren over de aanloop.”

Nieuwe gezichten

Zoals gebruikelijk was de maandag het drukst – deels omdat de meeste winkels dan dicht zijn, deels omdat die beursdag met de afsluitende karaokeparty toch wel het gezelligst was – maar hoewel rustiger valt het exposanten op dat de kwaliteit van het bezoek op dinsdag wel goed was. Beter dan de maandag zelfs, vinden sommigen, met meer grote namen op de gastenlijst. Wat meespeelt: Ziengs en Shuz organiseren die dag eigen events voor hun filiaalmanagers in het pand, ter voorbereiding op het nieuwe verkoopseizoen. “Superleuk”, vindt Verschure. “Het is heel positief dat dat soort partijen juist tijdens de beursmomenten aanhaken, zodat medewerkers na afloop ook een kijkje kunnen nemen bij de vaste- en gastexposanten. Van die input profiteren de inkoopteams ook.”

‘Deze septembereditie was zowel qua sfeer als bezoek veel beter’

Marijn Verschure, Cast

De gastexpo is met 66 deelnemende merken flink uitgebreid ten opzichte van de wintereditie, die 45 namen op de merkenlijst had. Met nieuwkomers als Goosecraft, Hispanitas en agenturen Laboratorio BS met Str*hype en Buro Mode met Cinque Footwear en Caló, naast oude bekenden als Tango. Een punt van kritiek van met name de (nieuwe) deelnemers in het hogere modesegment is dat het aanbod op dat vlak uitgebreider kan. “Het zwaartepunt ligt nu op het brede midden”, constateert Bob Smolders van Laboratorio BS. “Ik denk dat Preview in die zin beter bij mijn merken aansluit.”

Versterken van aanbod

Het versterken van het aanbod is volgens Verschure een belangrijk focuspunt. “We zijn bij mijn aantreden vier jaar geleden begonnen met de doelstelling om leveranciers en retailers een inspirerende omgeving te bieden om zaken te doen. Met een hoog hospitality-niveau, waarbij de aanwezigen volledig worden ontzorgd. Daar hebben we enorm in geïnvesteerd en nu dat staat, gaan we ons nog sterker op de aanbodzijde focussen. We zouden Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam, die de laatste twee septemberedities aanwezig waren, er bijvoorbeeld weer graag bij willen hebben en een speler als Nubikk mag ook eigenlijk niet ontbreken. We willen de markt een fysiek platform blijven bieden, maar daar moet de branche wel achter gaan staan. We zijn allemaal veel nauwer met elkaar verbonden dan we denken.”

Preview: de Lederwarendagen op 12 en 13 september | Cast stoomt op maandag 12 en dinsdag 13 september (9:00-17:00 uur) door met de Lederwarendagen, een beurs die volledig in het teken staat van lederwaren & accessoires. Het event wordt opnieuw georganiseerd in samenwerking met Goldkrone-Lecombi. Onder de ruim 40 aanwezige exposanten bevinden zich merken als Bulaggi, Burkely, Castelijn & Beerens, Saccoo Amsterdam, Thule en Zebra. De volledige merkenlijst is hier te vinden.