TOP

Winst en omzet Geox in eerste helft 2012 gedaald

Het Italiaanse schoenenmerk Geox heeft al sinds 2010 last van winstdalingen. In het eerste halfjaar van 2012 is de winst gedaald naar 21,3 miljoen euro. De geconsolideerde omzet liep terug met 4 procent naar 429 miljoen euro.

Vooral in thuisland Italië heeft Geox het moeilijk, daar liep de winst in de eerste helft van 2012 met 8 procent terug naar 156,6 miljoen euro. In de rest van Europa daalde de omzet met 5 procent naar 183,1 miljoen. Volgens Geox-oprichter Mario Moretti Polegato is deze daling te wijten aan “de sombere economische situatie in Europa die de consumenten uit de winkels hield”. De omzet in Noord-Amerika daalde met 4 procent naar 25,4 miljoen euro. In Rusland, Oost-Europa en Azië  was er wel een omzetstijging van 8 procent.

Ook daling tweede helft 2012
In een toelichting op de eerste halfjaarcijfers meldt Geox dat ook de tweede helft van 2012 moeilijk zal worden door de economische neergang in Europese landen rondom de Middellandse Zee, waar de krimp in consumentenbestedingen het meest voelbaar zal zijn. Hij zei ook dat een groot aantal detaillisten voor komend winterseizoen minder heeft ingekocht, omdat ze door de daling in de winkelverkoop nog veel voorraad van vorig seizoen over hebben.

Minder afhankelijk van Italië
Om de omzet- en winstdaling onder controle te houden, wil Geox meer nieuwe winkels openen in opkomende markten zoals Rusland, Oost-Europa, China en het Verre Oosten. Op die manier is het merk minder afhankelijk van Italië, dat nu nog zorgt voor 36 procent van de omzet. Ook zal het schoenenmerk zich meer gaan richten op de marges, bijvoorbeeld door lagere kortingen te geven tijdens de uitverkoop, het werkkapitaal te blijven beheersen en orders van winkeliers die financiële problemen hebben te annuleren. Zo denkt Geox de omzetdaling over heel 2012 te beperken tot 6 à 8 procent.

Geox heeft wereldwijd meer dan 1100 eigen winkels, waarvan acht in Nederland.