TOP

Winkels bloeien op sinds heropening, maar omzet is nog niet op oude niveau

Modezaken floreren weer sinds de heropening op 28 april, blijkt uit transactiedata van ABN Amro; de bestedingen namen maar liefst met 71 procent toe. Toch ligt de omzet nog niet op het niveau van voor corona.

De versoepelingen van 28 april, de dag dat de winkels weer zonder afspraak open mochten, betalen zich uit in de winkels. Dat blijkt uit transactiedata van ABN Amro over de periode van eind april tot eind mei 2021. De kledingverkoop (de schoenenomzet wordt in het rapport niet nader uitgesplitst, red.) laat sinds de heropening een duidelijke verschuiving van virtueel naar fysiek zien. De offline omzet steeg met 71 procent ten opzichte van de voorgaande maand, terwijl de online omzet voor het eerst in lange tijd juist daalde, met 8 procent.

Liever naar de stenen winkel

Die opleving is volgens de betrokken onderzoekers eenvoudig te verklaren, stellen zij in een persbericht. “De omzet die tijdens de lockdown kon worden behaald met click & collect en op afspraak winkelen, valt in het niet bij de normale openstelling.” De modeverkopen lagen eind mei nog ‘slechts’ 8 procent onder het niveau van dezelfde periode in 2019. Een jaar eerder ging het nog om een min van 28 procent. “Er lijkt een duidelijke groep consumenten te zijn die liever kleding in de winkel ziet en past dan dat zij deze online kopen.”

Enorme volumekrimp

Kleding- en schoenenwinkels zijn binnen de non-fooddetailhandel het hardst getroffen door de coronacrisis, becijferde de bank al in een eerder rapport. De volumekrimp van ruim 19 procent voor kleding en 17 procent voor schoenen in 2020 wordt ondanks de versoepelingen slechts deels tenietgedaan in het aankomende jaar. De bank verwacht een stijging van respectievelijk 4 en 2 procent voor deze sectoren, als in de tweede helft van het jaar meer bewegingsvrijheid ontstaat en mensen weer meer naar kantoor kunnen. De eerste signalen daarvan zijn al te zien met de omzet-boost van afgelopen mei.

Groeiende internetbestedingen

Toch is die groei naar verwachting niet genoeg om op het niveau van voor corona uit te komen. Dat komt niet alleen door de verplichte sluiting, die er hard heeft ingehakt, maar ook omdat de concurrentie van online kanalen – die voor Covid-19 al stevig was – tijdens de crisis definitief vaart heeft gekregen. “Grote webwinkels als Zalando zagen kans om in te springen op de groeiende internetbestedingen. Kleding en schoenen zijn immers voor veel consumenten producten die goed online besteld kunnen worden”, schrijft de bank. “Veel mensen deden dit het afgelopen jaar en dat ging ten koste van de positie van fysieke winkels.”

Foto: Pixabay/CC0