TOP

Winkelreportage: Vogue & LV in Vigo

Schoenvisie gaat regelmatig op bezoek bij een schoenenretailer in het buitenland. Deze week: Vogue & LV in de Spaanse stad Vigo.

In de ene helft van de winkel staan tientallen verschillende slippers en aan de andere kant al een deel van de wintercollectie. Lange laarzen, veel instappers, veterschoenen en brogues. Alles in de kleuren bruin, zwart, donkerblauw en bordeauxrood.

Nu het nog volop zomer is in de Noord-Spaanse havenstad Vigo, waar de winkel Vogue & LV in winkelcentrum Camelias is gevestigd, vinden vooral de slippers gretig aftrek. “We zijn net begonnen met de tweede ronde uitverkoop. Alle zomerschoenen gaan met zeventig procent weg”, vertelt de verkoopster. Alleen op regenachtige dagen grijpen de klanten volgens haar naar de wintercollectie.

Eigenaar van Vogue & LV is Tonecho López Villanueva. “Mijn naam is Keltisch”, zegt hij direct. Hij krijgt er altijd vragen over. In Noord-Spanje heeft hij in totaal veertien winkels en een webshop.

In tegenstelling tot veel Spaanse winkels moet je naar binnen om de collectie te zien. De volledige collectie staat dus niet opgesteld in de etalage. Te rommelig, vindt hij, “en je jaagt klanten weg. Die willen langs een mooie opstelling lopen en geen wanden en planken vol schoenen zien en binnen alleen maar stellages vol schoenendozen.”

López verkoopt schoenen van bijna zeventig verschillende merken, waaronder Fred Perry, Converse, Camper, Dr Martens, Gianni Chiarini, Gold & Gold en Hunter. Elk jaar loopt hij beurzen af in Duitsland, Italië en Spanje. “Op die manier krijg ik het beste beeld van wat er in de mode komt”, zegt de eigenaar.

Sneakers
Zijn klanten zijn vrouwen in de leeftijd van 25  tot 45 jaar die de mode volgen, maar geen trendsetters zijn. Allen willen modieuze schoenen voor een betaalbare prijs. “Ik koop alleen producten van hoge kwaliteit in.” Sneakers zijn ook bij zijn klanten op dit moment het populairst.

Zestig procent van de merken in de collectie komt uit Spanje. López geeft de voorkeur aan schoenen gemaakt in Spanje, Portugal of Italië. “Niemand kan die kwaliteit evenaren. China al helemaal niet, ook al zijn schoenen uit dat land goedkoper.” Volgens hem betalen klanten liever iets meer dan dat ze op plastic lopen

Eigen merk
De Spaanse ondernemer verkoopt ook een eigen merk: LV. Enkellaarsjes en lage leren schoenen van dat merk kosten gemiddeld 70 euro en zijn daarmee goedkoper dan de rest van de collectie.

López werkt het liefst direct samen met fabrikanten. “Zo kan ik zelf het proces controleren en bovendien snel inspringen op modetrends.” Dat hij met zijn winkels in Noord-Spanje dicht bij fabrieken in Portugal zit is een groot voordeel, al werkt hij sinds kort ook met fabrieken in Turkije. “Ze kijken de kunst af in Italië”, aldus López.

Duurzaam ondernemen
Komend jaar wil López zich meer inzetten voor duurzaam ondernemen. Eén van zijn winkels in A Coruña mocht zich in 2008 de eerste duurzame winkel van de regio noemen. “We hebben geen agressieve materialen gebruikt en gebruiken groene stroom.” Duurzaamheid zou volgens hem hoger op de agenda moeten staan van de schoenenindustrie. “We praten toch over de toekomst van ons allemaal.”