TOP

Winkelreportage: Label 1401 [interview]*

Label 1401 is een kleine, gespecialiseerde schoenenwinkel in Amsterdam. In de wijk Oud-West, vlakbij het Vondelpark, opende eigenaar Kwong Nam Steinraht in 2012 zijn winkel. Schoenvisie nam er een kijkje en sprak met de ondernemer.

De winkel Label 1401 valt te omschrijven als een schoenen- en kledingboetiek met een vernieuwend en vooral betaalbaar aanbod. Het karakter van de items neigt naar het jong-sportieve, maar je vindt er af en toe ook meer klassieke producten. De winkel wordt inmiddels ook goed gevonden door bekende Nederlanders. Op de website van Label 1401 staan foto’s met onder andere Arie Boomsma, Najib Amahli, Ben Saunders en Edgar Davids. Hun ‘famous friends’, zoals het zo mooi omschreven staat.

Steinraht wist dat hij zijn bedrijf een naam met een getal wilde geven. ‘Cijfers zijn immers wereldwijd hetzelfde, in tegenstelling tot woorden. Mijn toen nog 3-jarige zoontje trok deze ‘lucky numbers’ willekeurig uit een bakje en label 1401 was geboren.’

Onderscheidend vermogen

Maar hoe kun je je in deze tijd nog onderscheiden van concurrenten? Helemaal in Amsterdam, met al die hippe zaakjes? Op die vraag weet Steinraht wel antwoord: ‘Wij hebben een zeer persoonlijke benadering richting klanten. We kopen soms specifiek in voor ze. Op deze manier kunnen zij beslissen welke modellen er in de winkel komen. Het is een soort gezamenlijk inkopen doen. Een andere manier om ons te onderscheiden is dat we met ons eigen kledinglabel kleine collecties inkopen waardoor we sneller kunnen vernieuwen. Ik ben ervan overtuigd dat innovatie een must is.’

Recessie in schoenenbranche

Of Label 1401 last heeft gehad van de recessie is een understatement: ‘Wij zijn begonnen in de tijd dat de recessie op z’n hoogtepunt was. We weten dus niet beter. Het mooie hiervan is echter dat we sindsdien een goede fundering hebben weten op te bouwen. Wij behouden de focus op onze visie en daardoor zijn we in de recessie juist sterker geworden.’

 

Toekomstplannen van Label 1401

Nu het langzaam beter gaat met de economie worden de toekomstplannen daar ook op aangepast: ‘We willen ieder geval het concept bewaken en een eigen schoenenlabel ontwikkelen in combinatie met onze kleding.’ Maar Steinraht gaat hier nog een stapje verder in. Want als hij het voor het kiezen heeft verkrijgt Label 1401 wereldwijde bekendheid. En dat is natuurlijk een mooi ambitieus streven.