TOP

Winkelreportage: Funkie House in Rotterdam

Van streetwear tot simpel Scandinavisch: in 25 jaar tijd heeft Funkie House in Rotterdam een transformatie ondergaan. “Maar het is een trendshop gebleven”, zegt eigenaar Wilco van der Werf.

Wie vijftien jaar geleden naar Funkie House ging voor een nieuw shirt van G-sus of een paar Dr. Martens, zal de gigantische winkel anno 2014 bijna niet meer herkennen. Met een mix van voornamelijk Scandinavische merken, een uitgebreide schoenencollectie in de kelder en hippe accessoires, is Funkie House in Rotterdam volwassen geworden. Enige uitdaging: deze transformatie duidelijk maken aan de klant. In zijn kantoortje, dat vol staat met oude Funkie House-rekwisieten, praat eigenaar Wilco van der Werff, casual gekleed in Lee-shirt, jeans en espadrilles, honderduit over zijn zaak die dit jaar 25 jaar bestaat. “Het beeld dat mensen van je zaak hebben, is vaak hardnekkig. We zijn allang niet meer de streetwearwinkel die we ooit waren.”

Voorop lopen
Funkie House, vanwege de herkenbaarheid met ‘ie’ geschreven, opent in 1989 zijn deuren in een pand van 250 vierkante meter aan de Rotterdamse Korte Hoogstraat. “In die tijd werd er erg in hokjes gedacht”, vertelt Van der Werf. “Je was of een blauwe winkel, of een surfwinkel, of een skatewinkel. Terwijl ik op straat zag dat mensen die stijlen wel combineerden. Toen dacht ik: waarom bieden wij geen een mix van merken, met als rode draad dat ze trendy zijn?”

Funkie House verhuist naar een pand van ruim 700 vierkante meter aan de overkant van de straat en benadert merken met het nieuwe winkelconcept. “In de praktijk bleek dat lastiger dan gedacht. Als ik bij een denimlabel aanklopte, zeiden ze: ‘je bent geen blauwe winkel’, en als ik Nike of Adidas belde, vroegen ze waarom ik geen tennisrackets verkocht. Door lang vol te houden, gingen er uiteindelijk een paar mee. Toen volgde de rest vanzelf.” Met merken als G-sus en Paul Frank beleeft Funkie House gouden tijden. “We hebben altijd geprobeerd om op trends vooruit te lopen en anders te zijn dan anderen. Van Paul Frank kocht ik in het begin letterlijk zes shirts in. Op een gegeven moment waren dat er tweeduizend.”

Rond 2003 ontdekt Van der Werf de beurs CPH in Kopenhagen. “Voorheen ging ik altijd naar de Verenigde Staten en Groot-Britannië, maar ik merkte dat ik met Scandinavische merken prettiger zaken kon doen. Bovendien spraken de stijlvolle en zeer betaalbare collecties me aan.” Nu, ruim tien jaar later, ligt de focus nog steeds op Scandinavische merken als Cheap Monday en Nümph.

Funkie House 

Foto: Menno Bouma via facebook/funkiehouse

Schoenen en accessoires
Daarnaast kan de trendgevoelige consument hier terecht voor hippe accessoiremerken als Komono en Wemoto en biedt de kelder met populaire schoenenmerken als Converse, Clarks Originals, Dr. Martens, Vans, New Balance en Timberland een breder assortiment dan menig zelfstandige schoenenzaak.

Met veel van de merken heeft Funkie House speciale samenwerkingen. “Kijk, zoals dit overhemd van Kronstadt”, wijst Van der Werf. Ons logo staat op het borstzakje. Dat doen we met allerlei merken en producten, tot opschrijfboekjes en zonnebrillen aan toe.”

De schoenenkelder van Funkie House in Rotterdam.

Foto: Menno Bouma via facebook/funkiehouse 

Klanten trekken
Dit soort samenwerkingen en vooral ook het organiseren van events zijn volgens Van der Werf superbelangrijk. “Zo organiseren we dit jaar in het kader van ons jubileum elke maand een ander event, van exposities tot een skitrip die we vroeger jaarlijks organiseerden.” Doel: bestaande en nieuwe klanten naar de winkel trekken. “Of mensen ons nu al kennen of niet, als ze eenmaal binnen zijn geweest, weten ze wie we zijn.”

Maar events zijn niet het enige, benadrukt van der Werf. “Social media, de uitstraling van de winkel, je merkenpakket: uiteindelijk is het die slimme mix van middelen die je zaak tot een succes maakt.”

Winkel: Funkie House
Eigenaar: Wilco van der Werf
Adres: Korte Hoogstraat 15-a, Rotterdam
Locatie: B1
Oppervlakte: 750m2
Personeel: 6 fulltime, 14 parttime (inclusief het filiaal in Den Haag)
Winkelinrichting: Wilco van der Werf zelf
Doelgroep: iedereen die hip is
Segment: trendy
Merken: in totaal rond de 70, waaronder de schoenenmerken Converse, Clarks Originals, Hub, Pony, Keds, Dr. Martens, Sperry Top-Sider, Vans, New Balance en Timberland. Tassenmerken: o.a. Freitag en Herschel Supply Co.
Bongemiddelde (7-11 juni, 2014): €60