TOP

Winkelreportage: De Ridder Schoenen in Noordwijk*

Familie De Ridder heeft met hun schoenenwinkel in Noordwijk-binnen een mooi plekje te pakken. Of beter gezegd ‘plekken’ want ze hebben niet één maar vier locaties vlak bij elkaar. Schoenvisie ging langs en sprak met mede-eigenaar Geert de Ridder.

De Kerkstraat in Noordwijk-binnen is een straat die haast gedomineerd wordt door familie De Ridder. Vooral als het om schoenen gaat. Er is een locatie waar je voor heel het gezin schoenen kunt kopen, er tegenover worden de oudere klanten geholpen, er is een extra winkel voor tassen en accessoires met een schoenenmaker eraan vast en dan is er sinds anderhalf jaar ook nog een aanbouw waar vrouwenkleding verkocht wordt. “Je moet je onderscheiden van andere winkels”, laat mede-eigenaar Geert de Ridder weten. “In Noordwijk-binnen is minder te krijgen qua moderne kleding dus dat gat willen wij vullen.”

Vijfentwintig jaar geleden openden de ouders van Geert een schoenenwinkel die sinds die tijd meerdere keren is verhuisd. Steeds naar een grotere en betere plek binnen Noordwijk-midden. Toen er veertien jaar geleden weer een verhuizing aan kwam, nam Geert het stokje in de moderne familieschoenenzaak over. Alle winkels van De Ridder zitten nu bij elkaar, naast elkaar en aan elkaar.

“We zijn sterk gespecialiseerd in wat wij doen en dat wordt steeds belangrijker. Een hippe moeder kan bij ons voor haarzelf, haar man en haar kinderen kopen maar in onze zaak hier tegenover kunnen oudere klanten gaan voor comfort, rust en duidelijkheid. Wij richten ons op het midden-hoogsement. Je moet vooruitdenken en een winkelformule hebben waar toekomst in zit en wij bestaan denk ik over twintig jaar ook nog.”

De Ridder schoenen 2 

Eigen gang

De Ridder Schoenen is een bedrijf dat wordt gerund door een passievolle familie die klanten terug kan laten komen. “Wij zijn gespecialiseerd, staan zelf in de winkel en zijn een familienaam. Dat maakt ons bijzonder. We laten ons ook niet leiden door anderen en gaan volledig ons eigen gang.”

Daarom gaat familie De Ridder ook niet naar beurzen in Berlijn of Milaan want “in Nieuwegein kan je alles al vinden”. Daarnaast wordt ook het internet afgespeurd op welke merken het wel en niet goed doen. “Als ik op Zalando kijk en daar wordt een bepaalde schoen al vroeg afgeprijsd, dan weet je dat het niet goed heeft verkocht. Je moet goed op de hoogte zijn van wat er speelt en wat een consument wil.”

Inrichting

Voor de inrichting van de familieschoenenzaak is Geert met een aantal timmerlieden naar Cast gegaan om de stijl van een showroom aan te wijzen. “Je moet iets neerzetten dat mensen trekt die iets willen uitgeven.” De zaak is te omschrijven als licht, ruim opgezet en aantrekkelijk. Vooral het overzichtelijke is iets dat het beter betalende publiek zal aantrekken en de wanden geven een speels gevoel. “Omdat de winkel veel hoekjes heeft, krijgt het een leuk effect. Het geeft een sfeer en een beleving in de winkel.”

De Ridder schoenen 1 

Uitverkoop

Het ruim opgezette gevoel is ook iets dat Geert graag in de winkel wil houden. Daarom zijn hoge stellages met afgeprijsde artikelen begin december nog niet in de winkel te vinden. Er wordt wel aan uitverkoop gedaan maar niet te lang en niet te vroeg.

“Opruiming moet je verstandig en goed mee omgaan en je moet je niet gek laten maken door je concurrentie die er wel al mee beginnen. Je moet ervoor waken dat je schoenenwinkel niet zes maanden in het jaar opruiming heeft. Je klant wil een mooie winkel zien en je moet je niet gaan richten op mensen die gaan voor koopjes want dat zijn de meest lastige klanten.” Daarom wordt er bij De Ridder twee keer per jaar een opruiming gehouden van twee maanden “maar die twee maanden gaan korter worden”.

Ontwikkeling

Ook al doet familie De Ridder vooral waar ze zelf zin in hebben, toch hebben ook zij twee maanden geleden toegegeven aan een website met webshop. “Wij moeten het hebben van de vaste klanten en mond-tot-mondreclame maar een webshop is toch ook belangrijk. Je moet met de tijd en de klant mee. Wij verkopen aan jonge gezinnen en die doen veel op het internet dus voor ons is het interessant. Je bent zichtbaarder en mensen komen sneller naar de winkel. Het brengt niet heel veel geld in het laatje want online is er al heel veel te vinden maar het is een extra service naar de klant.”