TOP

Winkelreportage: Calexis in Den Haag*

Calexis is een van de meest exclusieve schoenenwinkels in Den Haag met merken als Moschino, Stuart Weitzman, Ballin en Armani. Schoenvisie ging langs bij de hoofdvestiging in Kijkduin en sprak met eigenaresse Debby Beugeling.

Binnenlopend bij Calexis is een ding dat opvalt: de enorme hoeveelheid schoenen. De etalage staat er vol mee en ook binnen is het geen ander verhaal. “We verkopen meer dan veertig merken, dat is ons gezicht”, laat eigenaresse Debby Beugeling weten. “Ik wil een snoepjeswinkel zijn voor ieder wat wils.”

Beugeling begon als 20-jarig meisje met werken bij Calexis. Het bedrijf bestaat al 27 jaar en sinds negen jaar heeft Beugeling het stokje overgenomen. Na twee jaar is ook haar partner bij het bedrijf gekomen om te ondersteunen met het voorraadsysteem en het logistieke gedeelte. “Ik ben meteen een nieuwe winkel in de passage in het centrum van Den Haag gestart omdat ze het winkelcentrum in Kijkduin gaan verbouwen. Als ze dit plan niet hadden, was ik hier nooit gestart omdat dat niet mijn ambitie was.” Maar het blijkt goed uit te pakken, de zaak in Kijkduin trekt vooral in de zomer en het filiaal in het centrum vooral in de winter. En nu de nieuwe passage is geopend is de doorstoom ook erg verbeterd. “Maar wat er ook gebeurt, in Kijkduin blijven we zitten.”

Calexis is een eenmanszaak in het midden-hoogsegment waar de inkoop zelf wordt gedaan. Maar hetgeen waarmee het zich vooral onderscheidt van andere zaken is de exclusiviteit. “Als ik weet dat de Bijenkorf ook een bepaald paar schoenen verkoopt, dan koop ik het liever niet in.” Daarom heeft Calexis ook haar eigen merk die grotendeels in Italië wordt gemaakt. “We zijn hierin trendvolgend en vooruitstrevend. Sommige fabrikanten hebben al mooie ontwerpen maar dan passen wij het toch aan met bijvoorbeeld een ander soort leer of een andere kleur.”

Calexis (16)

De gemiddelde vrouw die naar Calexis komt houdt van kwalitatief mooie schoenen en kleur. Er zijn jassen, tassen, accessoires, alles om de vrouw mee te versieren. Maar het blijft draaien om de schoenen die verschillen van maat 35 tot 42. Ongeveer driekwart van de zaak is gevuld met vrouwenschoenen, de rest is voor de heren: “vrouwen geven simpelweg meer geld uit dan mannen. Als het niet goed gaat houden mannen sneller de hand op de portemonnee terwijl vrouwen dat ene paar ‘echt moeten hebben’. Daarnaast kopen mannen alleen als ze het nodig hebben.”

De inrichting van de zaak is warm, huiselijk maar toch strak. “Er moet geen drempelvrees zijn”, zegt de charmante eigenaresse. Zodra een klant binnen komt wordt een kopje koffie of thee aangeboden. “Het is belangrijk om klanten in de watten te leggen want alleen dan kan je concurreren met online.” Een andere manier om daarmee te concurreren is om zelf ook online te gaan. Daarom heeft Calexis sinds een poosje een eigen webshop.

Een paar meter verderop in het winkelcentrum zit de kinderschoenenwinkel van Calexis waar Sylvana Schaay manager is. Als we er naartoe lopen wordt iedere voorbijganger vriendelijk begroet door de sympathieke Beugeling. In het kleine filiaaltje staan ook weer enorm veel schoenen, van net geboren tot tienerschoenen. Klantvriendelijkheid zit in het bloed bij Beugeling, als ze weer afgeleid wordt om mensen zo goed mogelijk te helpen met het vinden van waterdichte laarsjes voor hun dochter.

Calexis (1)