TOP

Winkeliers verontrust over kortingen grootwinkelbedrijven [opinie]*

De aanbiedingen van grootwinkelbedrijven leiden ook dit seizoen tot veel commotie in de schoenenbranche. Twee zelfstandige schoenenretailers reageren hierop door middel van een ingezonden brief.

Schoenvisie ontving van twee verontruste zelfstandige schoenenretailers een ingezonden brief over de aanbiedingen van grootwinkelbedrijven. Hieronder kunt u de meningen van Henk Gieben, eigenaar van Arts Schoenmode in Boxmeer en M. Notten, eigenaar van Schoenmode Notten in Elsloo lezen.

Ontsteltenis
Henk Gieben, eigenaar van Arts Schoenmode in Boxmeer schreef: “Met ontsteltenis volg ik de aanbiedingen en kortingen die onder andere Durlinger en het Macintosh-concern en elk jaar weer aanbieden om consumenten naar hun winkels te lokken.

Stelling nemen
Door deze ontwikkelingen vraag ik mij af of ons aller schoenenfabrikanten een duidelijke stellingname durven te integreren in hun bedrijfsfilosofie. Of willen ze van twee wallen eten door te leveren aan zowel het grootwinkelbedrijf als aan de zogenaamde kleine detaillist?

Hoe bestaat het dat onze branche geen hoogzomerproducten afprijst in het zomerseizoen, maar de wintercollecties al in september of begin oktober in de aanbiedingensfeer gooit.

Gezond klimaat
Als wij met z’n allen zo doorgaan, blijft er van onze gedroomde marges niets over en tekent dit mijns inziens de uiteindelijke ondergang van een groot gedeelte van onze schoenenbranche. Hopelijk gaan vooral onze Nederlandse leveranciers de boter van hun voorhoofd vegen en nu eens echt actie ondernemen om tot een gezond ondernemersklimaat te komen.

Lachende derde
Ondergetekende begrijpt heus wel dat dit najaar tot nu toe niet de verkoopresultaten heeft opgeleverd waarop we met z’n allen gehoopt hadden. Maar zo doorgaan,  levert alleen maar verliezers op, met de consument als lachende derde. Hopelijk komen we met z’n allen, dus zowel grootwinkelbedrijf, de zogenaamd  kleine zelfstandige als  importeurs en fabrikanten dat het zo niet verder kan gaan in onze mooie branche.

Krachten bundelen
Een ieder van ons weet dat de consument in de ons omringende landen zijn favoriete schoenen en kleding koopt tegen de reguliere prijs. Hopelijk gaan Nederlandse leveranciers, detailhandel en inkoopverenigingen hun krachten bundelen om deze ontwikkelingen te stoppen middels een overleg tussen alle betrokkenen.”

screenshot6 

 

Keuzes maken… 
Ook M. Notten, eigenaar Schoenmode Notten in Elsloo, stuurde Schoenvisie een open brief waarin hij de leveranciers oproept om keuzes te maken.

“Geachte leveranciers,
Het wordt tijd dat jullie keuzes gaan maken. Wij als zelfstandige winkeliers hebben ontzettend veel last van de kortingsdrift van het filiaalbedrijf.

Manfield en Dolcis geven al vanaf september 50 procent korting op het tweede paar.  De firma Durlinger geeft medio september tijdens hun ‘familie en vrienden’- koopavond 20 procent korting op de gehele collectie, daarbij aangetekend dat de schoenen al meer dan een week van tevoren kunnen worden gereserveerd. Vanaf oktober geven zij ook op het tweede paar 50 procent korting! 

De een of de ander
Beste leveranciers, maak een keuze: de zelfstandige winkelier of het grootwinkelbedrijf, beide kan niet. Als jullie kiezen voor het grootwinkelbedrijf, dan is het voor ons duidelijk dat wij afscheid moeten nemen van jullie merk. Die strijd kunnen wij niet winnen. Kiezen jullie anderzijds voor de zelfstandige detaillist, dan kunnen wij ons duidelijk profileren en onderscheiden van de ketens en jullie merk ook.

Klanten binden
Er is wel een taak voor ons om de ‘gemiste paren’ voor jullie te compenseren, dat wil zeggen:] de paren die ‘vrij’  komen van leveranciers die de keuze voor het grootwinkelbedrijf hebben gemaakt, moeten bij jullie terechtkomen. Als de schoenen van jullie er niet meer staan, heeft de klant geen keuze meer, ze moeten bij ons zijn.

Al geven de ketens vanaf het begin van het seizoen korting, het zal mij worst wezen, want ‘onze’ schoenen liggen er niet meer.

Alleen op deze manier komt er rust in de schoenenbranche!”