TOP

Winkeliers over de start van het seizoen: ‘De kleurrijke voorjaarscollecties wachten op zon’

De sneaker is nog steeds een absolute verkooptopper. Een nieuwe ontwikkeling voor het voorjaar van 2023 is dat de modellen, na jaren waarin wit domineerde, nu uitgesproken kleurrijk zijn. Winkeliers blikken terug op de start van een verkoopseizoen dat enige obstakels kent: (te) vroege leveringen, hogere prijzen en nat lenteweer. “Desondanks mogen we zeker niet klagen. We wachten alleen op de zon.”

Hoofdbeeld: Van der Vlies Schoenen

Overwegend positieve geluiden over het eerste kwartaal van 2023. “We zijn het nieuwe jaar goed begonnen”, vertelt Eddy Hoogendoorn, de eigenaar van Van der Vlies Schoenen in Sliedrecht. “Al is het lastig vergelijken, want vorig jaar hebben we met een omzetgroei van 30 procent ons beste jaar ooit gedraaid. Vanaf januari bekeken, zet die positieve ontwikkeling tot nu toe door.” Dat komt onder meer door een sterke maartmaand. Dat is dan weer geen verrassing; het was de maand waarin de ondernemer en zijn partner Hanneke de deuren van hun vernieuwde winkel openden.

Van der Vlies Schoenen verhuisde van iets buiten het centrum naar een centralere locatie aan het Merwedeplein. Het frisse en kleurrijke interieur (zie foto) zorgt voor extra stopkracht. “De verhuizing heeft de verkoop echt een boost gegeven”, vertelt de retailer. “Het pand heeft tien jaar leeggestaan. Nu brandt er weer licht en is het gezellig.” Hoogendoorn is als voorzitter van de lokale ondernemersvereniging betrokken bij het project ‘De Nieuwe Winkelstraat’ in zijn stad. De relocatie is onderdeel van een vijfjarenplan om de leegstand aan te pakken en het centrum aantrekkelijker te maken. Hoogendoorn: “Dat gaat heel goed. En de Sliedrechters waarderen het enorm dat we ons inspannen voor het winkelgebied. Ook die gunfactor merken we in de verkoop.”

Wel vaste klanten, nog geen toeristen

Ellen Hassink, de eigenaar van Pomme Schoenen in Zutphen, is dankzij een drukke januari- en februarimaand ook meer dan tevreden. Maart bleef door het regenachtige weer iets achter. “Onze vaste klanten zijn er altijd vroeg bij om niet mis te grijpen”, vertelt ze. “Toeristen zijn een tweede belangrijke groep en hun komst is meer weersafhankelijk. Tegenover de winkel zit een lunchroom met enorm terras. Daar speel ik op in met een aantrekkelijke etalage en dat werkt, iedereen kijkt hier naar binnen. Dat terras heb ik natuurlijk het liefste vol.”

Ellen Hassink, Pomme Schoenen: “Onze vaste klanten zijn er altijd vroeg bij.” Beeld: Frank Fotografie

Retailer Cindy van Wiechen-Veldpaus zit met haar winkel, Zonnenberg Schoenen in het Brabantse plaatsje Zeeland, juist op een bestemmingslocatie. Met ingang van het nieuwe jaar zwaait ze als derde generatie de scepter bij het familiebedrijf. “Ik mag zeker niet klagen over de eerste maanden”, zegt ze. “Onze klanten komen voor de aandacht en het persoonlijke advies van een dorpswinkel, en het scheelt ook dat ze hier gratis kunnen parkeren. In die zin werkte de regen van de afgelopen weken in ons voordeel: mensen komen dan liever naar ons toe, dan dat ze de stad in gaan.”

Vroege leveringen

Al mag de zon wel gaan schijnen, vinden de ondernemers. Klanten komen nu vooral voor dichte schoenen, sneakers voorop. Van Wiechen-Veldpaus: “De pumps, loafers en sandalen moeten ook mee gaan doen.” Temeer omdat het allemaal al in het magazijn staat, vult Elise Wiendels-Hermans aan. Ze is samen met haar man Rudi Wiendels eigenaar van Schoenmode Hermans, dat vestigingen in Winterswijk en het Gelderse Hengelo heeft. “Vorig seizoen waren de nieuwe collecties laat, nu zijn ze vroeg. Met de leveringen komen ook de facturen en als je de handel nog niet kan verkopen, zit daar wel een gat. Dat zet druk op de liquiditeit. Ik vraag me af of iedereen dat kan dragen.”

Een nieuwe ontwikkeling binnen het sneakeraanbod is dat de modellen, na jaren waarin wit domineerde, dit voorjaar opvallend kleurrijk zijn. “Wij hebben poedertinten en felle kleuren als fuchsia, kobalt en appelgroen in de collectie”, knikt Wiendels-Hermans. “Een van de toppers is een nieuw sneakermodel van Xsensible in oranje met paars, lila en zilver. Daar loopt onze dochter van 25 zelfs mee.” Bij Zonnenberg Schoenen worden de gekleurde gympen ook enthousiast opgepakt. “Van Floris van Bommel hebben we een roze sneaker, van Piedi Nudi een multicolor model en  van Maruti een lila exemplaar”, somt Van Wiechen-Veldpaus op. “Die hadden we voorzichtig ingekocht, maar de eerste nabestellingen zijn inmiddels geplaatst. Klanten vinden het heel leuk. Al kregen we in het begin wel vragen als: oeh, hoe combineer je dat?”

Vraag naar geklede stijlen

Ook de vraag naar gekledere stijlen als loafers en pumps neemt toe. “Wij hadden de laatste jaren geen hoge hak meer in huis”, vertelt Hoogendoorn (Van der Vlies Schoenen). “Maar klanten vragen daar nu toch weer naar. En op de nieuwe locatie kunnen we het geklede stuk beter verkopen.” Voor schoenenboetiek Pomme zijn de enkellaarzen van Cordwainer absolute bestsellers. “Wij zeggen altijd: passen is op eigen risico”, lacht Hassink. “Iedereen die ze aantrekt, gaat ermee naar huis. Mijn klanten zijn net even op zoek naar iets anders. De instappertjes van Jan Jansen vliegen er bijvoorbeeld uit. Net als een prachtige roze loafer op hak van Pertini, wat best opmerkelijk is, want die kost toch €259. Die klanten letten niet op de prijs, die rekenen rustig €500 tot €600 af voor twee paar schoenen.”

Zonnenberg Schoenen heeft de eerste nabestellingen voor gekleurde sneakers al geplaatst. Beeld: Zonnenberg Schoenen

Neemt niet weg dat veel merken door de energiecrisis en inflatie wel flink in prijs gestegen zijn, soms met €20 tot €30. “Wij hebben de prijsverhogingen meegewogen bij de inkoop en zijn in sommige gevallen overgestapt naar alternatieven”, vertelt Van Wiechen-Veldpaus. “Al doen we dat bij merken waar mensen gericht voor binnenkomen natuurlijk niet. Die klanten kijken niet eens naar het prijskaartje.” Dat beaamt Hoogendoorn van Van der Vlies Schoenen. “Bij ons zijn dat merken als Durea, Hartjes, Waldläufer en Xsensible. Die vraag blijft alleen maar groeien.”

Een of twee tientjes meer

Naast de bestaande vaste klanten trekt Van der Vlies Schoenen sinds de verhuizing veel nieuw publiek. De ondernemer merkt vooral dat de mensen die zijn winkel en assortiment nog niet zo goed kennen, de collectie wat aan de dure kant vinden. “Daar zitten veel impulskopers bij. Om die beter te bedienen, hebben we producten toegevoegd die je makkelijk meepakt: tassen en accessoires als sjaaltjes.” Hassink (Pomme Schoenen) opereert in het middenhoog tot hoge segment en krijgt soms vragen over haar ‘instapmerken’. Oplettende klanten zien dat doorlopers in de collectie nu één of twee tientjes meer kosten dan vorig jaar. “Ach”, relativeert ze. “Iedereen weet dat alles duurder wordt. Afgaande op de omzetten, denk ik niet dat we daardoor minder schoenen verkopen.”