TOP

“Winkeliers moeten openingstijden aanpassen”

Winkeliers moeten inspelen op het koopgedrag van consumenten en de winkel langer open houden, vindt Inretail. “Maandag en dinsdag zijn de minst populaire dagen en daarom hét nieuwe weekend voor ondernemers.”

Branchevereniging Inretail heeft onderzoek gedaan naar het koopgedrag van 10.000 huishoudens. Tussen oktober 2012 en september 2013 werden circa 71 miljoen pin- en iDeal-betalingen geanalyseerd. Die betalingen laten zien dat het koopgedrag van consumenten verschuift naar het weekend en de avonduren. Winkeliers moeten hun openingstijden hierop aanpassen, vindt Inretail.

Winkelgedrag
De betalingen laten zien dat naarmate de week vordert, consumenten meer aankopen doen. Op maandag en dinsdag schaffen consumenten het minste aan. De meeste aankopen worden gedaan op zaterdag. De zaterdag is goed voor bijna een kwart van alle aankopen die in een week worden gedaan. Op zondag keert de rust in de winkels terug.

Kansen voor steden
Volgens Inretail moeten retailers hun winkel op populaire dagen, zoals de zaterdag, langer open houden. “Als je bijvoorbeeld de winkels tot 19.00 uur openhoudt, kunnen mensen na het winkelen een hapje eten en daarna nog naar de film. Op die manier creëer je een aantrekkelijk centrum”, zegt Paul te Grotenhuis, woordvoerder van Inretail.

“Er zijn zoveel kansen voor steden. In de huidige economie moeten ondernemers steeds creatiever worden om klanten te trekken. En dat maakt het juist uitdagend en leuk.” Op minder populaire dagen als maandag en dinsdag kunnen de ondernemers voortaan ‘weekend’ houden, aldus Te Grotenhuis.

’s Avonds langer open
Winkeliers uit de gemeente Utrecht bespreken momenteel al de mogelijkheden voor een aantrekkelijker centrum. “De koopzondag was de eerste stap. De volgende stap is het aanschaffen van de koopavonden en ervoor zorgen dat winkels iedere avond langer open zijn”, zegt Erik Suik van de gemeente Utrecht.

Van 11.00 tot 20.00
Tom Broekman, voorzitter van winkeliersvereniging Utrecht, vindt ook dat winkels op de veranderingen in de maatschappij moeten inspelen. De verkoop verschuift, dus hij sluit andere openingstijden niet uit. “Voor 11.00 uur gebeurt er bijna niets in de winkels. Daarom is het slim om te overwegen om van 11.00 uur tot bijvoorbeeld 20.00 uur open te zijn.”

Lees ook: Pilot 24-uurs economie in Amsterdam geen succes