TOP

‘Winkeliers in binnenstad lijden het meest onder webwinkels’

Winkeliers in de Nederlandse binnensteden lijden het meest onder het groeiend aantal webwinkels. Dat blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2011.

Winkel in, winkel uit. Het gebeurt steeds minder in de binnensteden, maar vaker digitaal. Niet alleen het gedeeltelijk verdwijnend vergelijkend winkelen zet de retail in de binnensteden onder druk, er worden sowieso steeds meer mode artikelen, luxe goederen en elektronica online gekocht.

De meeste internetshoppers wonen in de grote steden, meldt het rapport Randstad Koopstromenonderzoek 2011. In het rapport wordt gekeken naar de ontwikkelingen in de Randstad in winkelvastgoed en de consumententrends.

Leegstand
In 2004 werd voor het laatst een Koopstromenonderzoek gedaan in de Randstad. Net als nu bleef in het onderzochte gebied in 2004 ook 7 procent van de winkelruimte ongebruikt. Maar omdat er sinds 2004 wel zo’n 1,2 miljoen m2 aan winkelvloeroppervlak is bijgekomen (+9%), is het aantal ‘lege meters’ in verhouding gegroeid. Er is dan ook deels gebouwd voor leegstand, concludeert het rapport.

Het totaal aantal winkeliers per meters winkelvloeroppervlak de afgelopen zeven jaar geslonken, wat duidt op een letterlijke schaalvergroting in de Nederlandse retail.

Verschraling
In de kleinere winkelgebieden is het vooral de verschraling van het aanbod dat de consument naar de online winkel duwt. Volgens het onderzoek zal ‘hier het minder ruime en volledige winkelaanbod er toe bijdragen dat er vaker voor het gemak van online winkel wordt gekozen in plaats van af te reizen naar een winkel in een andere gemeente’.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht, de deelnemende stadsregio’s, gemeentes en Kamers van Koophandel en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).