TOP

Winkelier wordt leverancier: Schutrups zet met eigen outdoormerk stap naar de wholesale

Dat retailers eigen merken gaan verkopen is niet nieuw, maar ondernemer Jan Schutrups (Schutrups) denkt bij de introductie van wandelschoenenmerk Mountos verder dan zijn winkel in Exloo alleen. Mountos moet straks bij outdoor- en schoenenspeciaalzaken in heel de Benelux verkrijgbaar zijn, en daarbuiten.

Beeld: Schutrups

Het idee voor Mountos ontstond in coronatijd, vertelt Jan Schutrups, de eigenaar van Schutrups in Exloo (Drenthe). In die periode besefte hij hoe afhankelijk hij als speciaalzaak is van zijn leveranciers – en dat is niet erg als het goed gaat, maar wordt een ander verhaal als je kijkt waar de schoenendetailhandel met name de afgelopen drie jaar mee te maken heeft gehad. “Vertraagde leveringen, tussentijdse prijsverhogingen en een groeiend aantal merken dat direct aan de consument verkoopt”, somt hij op. “Allemaal zaken waar je als retailer geen invloed op hebt. Met een eigen label heb je wél grip op hoe het in de markt wordt gezet. Plus: als leveranciers direct naar de eindconsument gaan met hun merken, kunnen wij dat toch zeker ook?”

Wandelen als nationale hobby

Wandelen was zo ongeveer de nationale volkshobby tijdens de pandemie, en nog steeds trekken veel mensen in hun vrije tijd de natuur in. Schutrups speelde hierop in door de outdoor-afdeling in oppervlakte te verdubbelen (foto’s). “We hebben al een eigen sneakerlabel, Schutrups Original”, vertelt hij. “Een wandelschoenenmerk was met de uitbreiding van ons outdoor-assortiment een logische volgende stap.”

‘Wandelen was suf, maar is door corona hip geworden’

“Bovendien zagen we ruimte binnen het bestaande aanbod”, vervolgt hij. “Onze grootste wandelschoenenmerken zijn door de inflatie behoorlijk in prijs gestegen. Daardoor ontstond ruimte aan de onderkant, in de prijscategorie rond de €200-€220.” Tweede punt is dat dat aanbod over het algemeen behoorlijk onmodieus en technisch oogt. Schutrups: “Wandelen was suf, maar is door corona hip geworden. Daar hoort een flitsender uiterlijk bij.”

De vier S’en

Mountos – een afgeleide van Montes, de Griekse oergod van de bergen – is in eigen huis ontwikkeld. Schutrups is gespecialiseerd in schoenen én voeten; het bedrijf heeft zes voetzorglocaties verspreid over Drenthe, Groningen en Overijssel en vroeg het orthopedische team mee te denken bij het ontwerp. Centraal staan de drie S’en: schokdemping, sturing en stabiliteit. Daar hoort eigenlijk nog een vierde ‘S’ bij, lacht de ondernemer. “Die van Schutrups.”

De vernieuwde outdoorafdeling van Schutrups, waar Mountos vanaf 2024 ook verkrijgbaar is.

De eerste collectie bestaat uit twee modellen (hoog en halfhoog) voor mannen en vrouwen, in meerdere kleuren en met een opvallende oranje zool. Die moet het handelsmerk van Mountos worden. Het lage model heeft een winkelverkoopprijs van €219,95 en het hoge model kost €229,95.

Dezelfde kwaliteit, scherpere prijs

Kwalitatief kan Mountos zich ruimschoots meten met gevestigde outdoornamen, zegt Schutrups, maar dan voor scherpere prijzen. Het bedrijf kan dit doen dankzij de samenwerking met Van Gastel Shoes (BunniesJR, Twins & Trackstyle), die de ontwikkeling en productie op zich neemt. De Brabantse schoenenleverancier doet alles in eigen beheer, zonder tussenschakels. “Dat maakt het kostprijs-technisch interessant”, zegt eigenaar Marcel van Gastel. Hij twijfelde niet lang toen Schutrups hem benaderde. “Ze weten in Exloo wat ze doen als het om wandelschoenen gaat. Bovendien is Mountos een mooie aanvulling op ons merkportfolio; een outdoorlabel hadden we nog niet.”

‘Kwalitatief kan Mountos zich ruimschoots meten met de gevestigde outdoornamen’

Schutrups beperkt zich voor de afzet van Mountos niet tot Exloo alleen; in samenwerking met Van Gastel zet de ondernemer de stap naar de wholesale. Mountos wordt gelanceerd tijdens outdoorbeurs Ispo (4-6 juni 2023) en moet vanaf 2024 in de winkels liggen. “Exloo is te klein om Mountos goed te kunnen vermarkten”, legt Schutrups uit. “We denken dat het merk ook interessant is voor schoenen- en outdoorspeciaalzaken. We bieden een onderscheidend product met een uitstekende marge van 2.4 en een uitgebreid voorraadprogramma. Dat is in deze sector geen vanzelfsprekendheid.”

Ook Van Gastel verwacht dat Mountos goed ontvangen gaat worden. “We focussen bij de introductie op de Benelux. Zodra het merk daar staat, willen we direct doorpakken naar de Duitstalige markten en wellicht ook naar Frankrijk, Spanje en Scandinavië. Ik zie Mountos als een gat in de markt.”