TOP

Shopping Tomorrow: hoe winkelt de consument in 2025?

In 2025 verwachten we 37 procent van onze aankopen online te doen, maar voor schoenen gaan we toch net iets liever naar de fysieke winkel. Dit blijkt uit een onderzoek van Shopping Tomorrow.

Hoe winkelt de Nederlandse consument over vijf jaar? Een nieuw onderzoek van GfK in opdracht van Shopping Tomorrow, onder 1.000 consumenten, geeft antwoord op die vraag. Uit het onderzoek komt naar voren dat in het eerste kwartaal van dit jaar 26 procent van de aankopen online werd gedaan en dat wordt verwacht dat dit gestaag zal stijgen naar 37 procent in 2025. Er zijn echter verschillen per categorie. Zo zit de categorie Footwear & Lifestyle onder het gemiddelde. De consument verwacht in 2025 34 procent van zijn uitgaven online te doen terwijl dat in het eerste kwartaal van dit jaar 48 procent was. Als het om kleding gaat liggen die percentages ongeveer gelijk; 38 procent op dit moment en 37 procent in 2025.

Kansen voor lokale ondernemers

De aankopen die mensen online doen, doen ze het liefst in een Nederlandse webshop (68 procent). Kansen voor de detaillist zijn er hierbij ook. Zo geeft iets meer dan de helft van de ondervraagden (51 procent) aan gebruik te willen maken van een gezamenlijke online shop van lokale ondernemers. Dit omdat ze de plaatselijke winkelier graag willen steunen en hiermee het gemak van online shoppen kunnen combineren met lokaal hun aankopen doen. Betalen voor retouren doen we liever niet. 81 procent geeft aan dan minder geneigd te zullen zijn om een online aankoop te doen. Opvallend is verder dat 71 procent van de consumenten verwacht dat er over vijf jaar nog maar een paar (online) shops over zijn in elke sector.

Persoonlijk advies

Als consumenten advies nodig hebben over de aankoop, dan blijven ze het liefst naar een fysieke winkel gaan (70 procent ten opzichte van 73 procent in 2019). En ook voor het aangaan van een relatie met een winkel, gaan ze liever naar een fysieke shop (71 procent) dan naar een webshop (50 procent). Hierbij is het interessant te zien dat het zogenoemde ‘showrooming’ aan populariteit verliest: waar 47 procent van de consumenten in 2019 nog producten in de winkel bekeek om ze vervolgens online te bestellen en thuis te laten leveren, is dit aandeel gezakt naar 41 procent dit jaar.

Smartphone

Mobiel winkelen groeit hard: 66 procent van de Nederlandse webshoppers gebruikt inmiddels een smartphone. Bijna de helft van hen verwacht in 2025 het merendeel van de online aankopen via mobiel te doen. Verder blijkt dat consumenten ook in de fysieke winkel steeds vaker de smartphone erbij pakken, met name om social media te bekijken maar ook voor het scannen en betalen van producten.

Nieuwe technologieën

Nieuwe technologieën worden door de meeste consumenten over vijf jaar nog niet verwacht op de winkelvloer, maar de meeste mensen staan er positief tegenover. Een body/footscanner (83 procent), virtual reality (80 procent), smart fitting room (78 procent) en smart mirror (74 procent) zijn welkom in de winkel. Spelen robots in 2025 een rol op de winkelvloer? Wat de respondenten betreft niet, 62 procent wil er niet door geholpen worden. Ze zijn vooral geschikt om schoon te maken en vakken te vullen.

Beeld: Cottonbro via Pexels