TOP

What’s new in Cast? Dit was afgelopen seizoen het showroomnieuws [deel 1]

Voor het inkoopseizoen zomer 2023 waren er weer de nodige veranderingen in Cast. Schoenvisie brengt de nieuwkomers in het centrum, verhuizingen van exposanten en make-overs van showrooms in twee delen in beeld. Met in deel 1: 1st Agency, Baron Filou, Jenszen en Kersting Agency.

Foto’s: Tom Wittebrood

1st Agency |Showroom 427, niveau 2

Ondernemer Björn Snel is sinds deze zomer op de tweede verdieping te vinden met zijn agentuur 1st Agency en de schoenenmerken Camper, Inuikii, Lagoa en Wushu. Camper is nieuw in zijn portfolio en de voornaamste reden dat Snel voor Cast koos. “Voorheen werkte ik voor de verkoop deels vanuit de showrooms van mijn labels in Milaan en deels vanuit een hotel in Amsterdam”, vertelt hij. “Voor mijn fashionklanten werkt dat goed. Het mode-inkoopseizoen wordt echter eerder afgesloten dan dat van de schoenen en zeker met Camper, dat veel potentie voor de schoenenretail heeft, is aanwezigheid in Cast een goede manier om beter en langer zichtbaar te zijn voor inkopers.”

Baron Filou |Showroom 426, niveau 2

The Brand Club breidde het portfolio vorig jaar uit met het Oostenrijkse streetwearlabel Baron Filou, te herkennen aan het gelijknamige beertje op elk kledingstuk. De collectie bestaat onder andere uit T-shirts, sweaters, hoodies en accessoires waarop de beer steeds in een andere hippe outfit te zien is. Een deel is seizoensgebonden, een deel never out of stock. Baron Filou bestaat sinds 2018 en breidt internationaal rap uit, met Nederland als snel groeiende markt. Zodoende kunnen inkopers voor het label voortaan ook in Cast terecht, in showroom 426 op de tweede verdieping.

Jenszen | Showroom 345, niveau 1

Jenszen is verhuisd. Het Nederlandse mannenschoenenmerk betrekt de voormalige showroom van La Strada Man op de eerste verdieping. Oprichter Arnoud van der Velden en vertegenwoordiger Maarten Westerkamp zaten eerst op de derde etage. Nu het daar wat stiller werd, zochten ze een locatie met meer reuring. Die plek vonden ze vlak bij de ingang van de gastexpo. De upgrade past bij de ontwikkeling die Jenszen in zijn vijfjarig bestaan heeft doorgemaakt, vinden de ondernemers. Westerkamp: “En met de berichten over de koopkrachtontwikkeling willen we onze commerciële collectie beter in de kijker spelen. Met prijzen tussen de €99,95 en €129,95 hebben we een unieke positie in het mannenschoenensegment.”

Kersting Agency | Showroom 472, niveau 2

Na een aantal seizoenen als gastexposant heeft Wim Kersting met zijn agentuur Kersting Agency nu een vaste stek op de tweede verdieping. In een niet te missen – want volledig gele – showroom zijn de collecties van de Italiaanse mannenschoenenmerken Brunos Firenze en Lorenzi, de comfortmerken Schneider uit Zwitserland en Ströber uit Duitsland en zijn nieuwe kinderschoenenlabel Bull Boys te vinden. Bull Boys is een sublabel van het Italiaanse Lelli Kelly, dat aan herintroductie in Nederland werkt, en is te herkennen aan de opvallende ‘dino-designs’.

Meer zien? Volgende week verschijnt het tweede deel van deze fotoserie met Loint’s of Holland, Manexco, Solidus en Xsensible.