TOP

Wel door met de webshop, niet met de winkels: doorstart Goosecraft krijgt vorm

Kleding- en schoenenmerk Goosecraft maakt een doorstart met een deel van het bestaande team. De ontwikkeling en verkoop blijven in Amsterdam, de backoffice verhuist naar het hoofdkantoor van de nieuwe eigenaar, Brandfarm B.V. in Kaatsheuvel. Ook de webshop komt op termijn weer in de lucht.

Foto: Goosecraft

Brandfarm B.V. gaat niet verder met de twee winkels van Goosecraft, in Amsterdam en Bataviastad. “Zelf retailen past niet bij ons bedrijf”, zegt Marc Mandemakers, de eigenaar van Brandfarm B.V., tegen Schoenvisie. “Onze focus ligt meer op de wholesale. We onderzoeken wel of we de webshop kunnen doorstarten, zelfstandig of met een partner.” De Goosecraft-winkels blijven volgens Mandemakers nog een paar maanden open als tijdelijke outlets onder leiding van een andere partij, die de voorraden heeft opgekocht. “Daar hadden wij geen interesse in”, zegt hij. “We willen een nieuwe start maken met het merk.”

Nieuw contract

Brandfarm kondigde woensdag aan een doorstart met Goosecraft te maken. Het bedrijf kocht de handelsnamen en de bijbehorende IE-rechten uit de failliete boedel. Het overnamebedrag wordt niet gedeeld. De Brabantse leverancier gaat niet alleen verder met de schoenencollecties van Goosecraft, ook de kledinglijn wordt voortgezet. Dat is een nieuwe stap voor het bedrijf, dat zich tot nu toe alleen bezighield met de productie van schoenencollecties voor de merken Tango, Grotesque, Yellow Cab, Original Bufflox en private label.

Brandfarm kan dit doen omdat een deel van het Goosecraft-team mee gaat in de overname. Hoeveel van de 24 medewerkers een nieuw contract krijgen aangeboden, is nog niet bekend. “Die gesprekken lopen nog”, zegt Mandemakers. “We gaan in elk geval verder met de vaste gezichten voor de branche op ontwerp, ontwikkeling en verkoop. Die afdelingen blijven in Amsterdam. Voor de wholesale verandert er dus weinig.”

Mee in de machine

Uit het verslag van de curator blijkt dat Goosecraft voor het faillissement in februari al een aantal jaar verlieslatend was. Mandemakers denkt het tij te kunnen keren. “Wij zoeken de oplossing in synergievoordelen. De backoffice verhuist naar ons hoofdkantoor in Kaatsheuvel, waar de showrooms van onze andere merken zijn gevestigd. Daar kan Goosecraft in de bestaande ‘machine’ mee. Dat scheelt enorm.”

Is het genoeg om terug in de zwarte cijfers te komen? “Dat gaan we zien”, zegt hij. “We kennen Goosecraft goed omdat we al meerdere seizoenen de schoenencollecties voor het merk ontwikkelen en produceren. Feitelijk hadden we een deel van het bedrijf al in handen. Zodoende wisten we dat er met de schoenenlijn goede resultaten werden behaald. Als we ook met de kledingcollectie terugkomen op de cijfers die in het verleden werden gedraaid, ben ik een tevreden man.”

Rust in de tent

Over de toekomst laat hij nog niets los. “Ik heb wel ideeën, maar we willen allereerst rust in de tent. Onze prioriteit ligt nu bij de wholesale. De collecties voor voorjaar 2023 waren ten tijde van het faillissement nog niet volledig uitgeleverd en de orderportefeuille voor winter 2023-2024 was nog niet rond. Gelukkig lijkt het erop dat we de najaarscollectie kunnen leveren als gepland. Met elke klant nemen we nu individueel contact op. We hebben nog niet iedereen gesproken, maar de vooruitzichten stemmen alvast positief.”