TOP

Weer naar de beurs: dit waren de Schoenendagen in Cast

Na de lockdown in maart konden de Schoenendagen, van zondag 12 tot en met dinsdag 14 september in Cast, dit inkoopseizoen weer ‘gewoon’ doorgaan. Mét volgeboekte gastexpo. En dat was bijna als vanouds, blijkt na een rondje over de beursvloer. “Het vertrouwen is terug.”

Foto’s: Tom Wittebrood

De Schoenendagen in Cast konden van zondag 12 tot en met dinsdag 14 september weer ‘gewoon’ doorgaan, na de lockdown die begin dit jaar grote invloed had op de voorgaande editie. Toen was er slechts een handjevol gastexposanten aanwezig voor reeds gemaakte inkoopafspraken, nu heeft Cast weer een volle beursvloer. Met meer dan vijftig merken is de gastexpo volgeboekt en kan er weer volop georiënteerd en genetwerkt worden. Ook was op de maandag, de belangrijkste beursdag, weer ruimte voor extra activiteiten: de opening van de Jan Jansen-showroom, een veiling met prijzen voor bezoekers en een presentatie van Anouk van Heesch, de nieuwe directeur van het schoenenmuseum, over de actuele ontwikkelingen daar. Waarbij Jan Jansen en zijn vrouw en muze Tonny opnieuw in het zonnetje werden gezet. “De maandag was ouderwets druk”, zegt general manager Marijn Verschure. “Al is het hier nog niet helemaal als vanouds; we hebben nog steeds te maken met beperkende maatregelen en hopelijk kunnen we volgend seizoen afsluitend weer een échte borrel organiseren. Maar overall zijn we superblij dat leveranciers en winkeliers weer fysiek zaken kunnen doen.”

Positieve sfeer

Dat gevoel wordt breed gedragen, blijkt uit een rondgang onder de gastexposanten. Winkeliers hebben er weer zin in, ziet Jean-Paul Cloet van Due Rara Agency (Casta, Clamp en Vaddia). “De sfeer was opvallend positief, als je bedenkt wat retailers allemaal voor hun kiezen hebben gekregen. Maar het vertrouwen is terug. Iedereen die ik spreek, deelt hetzelfde gevoel: we zijn erdoorheen.”

‘We zijn superblij dat leveranciers en winkeliers weer fysiek zaken kunnen doen’

Iets verderop staan schoenenmerken Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam (Fresh B.V.), die in september 2020 hun debuut maakten op de Schoenendagen en deze editie opnieuw van de partij zijn. Om twee redenen, zegt accountmanager Emily Melis. “We zien onze deelname als extra service richting onze klanten. Nieuwegein ligt centraler dan Waalwijk, waar wij met onze showrooms zitten. Daarbij is dit een mooie gelegenheid om in korte tijd veel mensen te spreken. Cast is de enige die iets organiseert, nu Modefabriek opnieuw niet kon doorgaan.”

Nieuwe gezichten

De gastexpo werd in totaal door ruim 220 winkeliers bezocht, volgens Verschure een stuk meer dan een jaar eerder. Naast schoenenondernemers gaat het om een groeiend aantal modewinkeliers. “Ik zie steeds meer nieuwe gezichten.” Die kwamen vooral op de maandag; op zondag kon je na drie uur een kanon afschieten op de gastexpo. In de vaste showrooms was meer actie, maar ook daar gingen ‘s middags de laptops open en tv’s aan voor de Grand Prix. “De zondag was zeker voor gastexposanten zeer mager”, beaamt Verschure. “Hoe dat komt? Ik durf het niet te zeggen, maar ik denk dat er gewoon steeds minder animo voor deze beursdag is. Al horen we wisselende geluiden. Iets om mee te nemen naar de toekomst, maar op dit moment vinden we dat we de zondag als service voor leveranciers en winkeliers moeten blijven bieden.”

Gebak en bitterballen

De opzet van de beurs is beter dan in september vorig jaar, vindt Emily Melis (Fresh B.V.). Om de Schoenendagen coronaproof te kunnen organiseren, moest de gastexpo worden opgeknipt en werden Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam samen met een aantal andere leveranciers in een aparte zaal ondergebracht. Nu zit alles weer bij elkaar. “Dat is veel overzichtelijker.” Daarnaast is de beursruimte recent opgeknapt. Jean-Paul Cloet (Due Rara Agency) is erg te spreken over de locatie en service. “De hallen zien er mooi uit, er wordt muziek gedraaid, er is koffie en medewerkers komen langs met taart en bitterballen”, zegt hij. “We zijn hier natuurlijk om zaken te doen, niet om koffie te drinken, maar het is wél prettig dat er daarbij goed voor ons wordt gezorgd.”

‘Winkeliers hebben veel voor hun kiezen gekregen, toch was de sfeer opvallend positief’

Diane Steinfort van Looks Agencies, die met de merken Benetton en Fiamme op de beurs staat, deelt die mening. “Cast doet er alles aan om het deelnemers en bezoekers naar de zin te maken. En ze ondernemen nieuwe dingen, zoals de modebeurs Preview. Daar profiteert iedereen van.” Dat zijn belangrijke speerpunten, zegt Verschure. “We willen mensen het gevoel geven dat ze welkom zijn en ze een inspirerende omgeving bieden om zaken te doen. Daarvoor komen ze terug. We zijn niet meer het stoffige centrum dat we waren. Waardoor meer en meer merken zich aan ons willen verbinden en ons aanbod elk seizoen beter wordt.”