TOP

Webwinkeltips: hoe verbeter ik mijn retourenbeleid?

Zo'n 58% van alle bestelde producten in online warenhuizen wordt teruggestuurd. Dit blijkt uit onderzoek van bureau Q & A.

Bij damesmode wordt de helft van de bestellingen terug gestuurd. Vrouwen bestellen veel verschillende maten en kleuren in één keer om daarna alles wat niet goed is of niet goed past weer terug te sturen. Ook schoenen, mannenmode en lingerie/ondermode worden vaak teruggestuurd naar de webwinkel.

Op webwinkelweblog geeft een online communicatiespecialist van het Amerikaanse ecommerce bedrijf Volusion tips over hoe webwinkels de retouren zo laag mogelijk kunnen houden:

1.  Geef veel informatie over het product
De meeste spullen komen terug omdat er niet voldaan is aan de verwachting van de klant. Probeer met foto’s, omschrijvingen, details en aanvullende informatie zoveel mogelijk eigenschappen van het product te delen zodat de consument exact weet wat hij koopt.

2.  Communiceer in de taal van je klant
Schrijf de algemene voorwaarden en het retourenbeleid leesbaar op en probeer wollig en juridisch taalgebruik te vermijden. Zo weten klanten precies waar ze aan toe zijn en op welke wijze het retourneren verloopt. Een leesbare en behapbare hoeveelheid tekst werkt voor beide partijen een stuk prettiger.

3.  Maak eventuele kosten direct kenbaar
Het is belangrijk om direct duidelijk te zijn. Maakt in het bestelproces zo vroeg mogelijk duidelijk dat klanten moeten betalen voor de verzendkosten van retouren.

4.  Wees duidelijk over de regels
Ook een kortere zicht- en retourtermijn kan worden afgesproken met de klant. Laat daarbij weten in welke staat de retouren moeten zijn en op welke manier de spullen moeten worden teruggestuurd. Beide partijen moeten zich aan de spelregels houden. Dus wees ook duidelijk over uw eigen verplichtingen . Wanneer kan de klant bijvoorbeeld zijn geld retour verwachten nadat hij of zij de producten heeft teruggestuurd? En kan de klant er eventueel ook voor kiezen om een tegoed bij de webwinkel te behouden om direct na de retourzending een nieuwe bestelling te doen van dit geld? Laat dit weten.

5.  Moffel het retourenbeleid niet weg
Vaak moffelen webwinkels de regels ergens weg op een verborgen plekje van de website. Niet handig, want zo weet de consument nog niet waar hij aan toe  Het is aan te raden het retourenbeleid duidelijk te noemen voor de aankoop. Maar zeker na de aankoop is het essentieel om dit duidelijk te melden op bijvoorbeeld de bedankt-voor-uw-bestelling-pagina, in de e-mail ter bevestiging van de bestelling en letterlijk op papier bij het product zelf.