TOP

“Webwinkels aanpakken op verborgen kosten”

De Consumentenautoriteit wil webwinkels aanpakken die consumenten misleiden door vlak voor een aankoop een paar euro extra in rekening brengen aan 'administratie- en verzendkosten'. Volgens de Consumentenautoriteit maken de internetshops zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken.

Consumenten stuiten na het invullen van hun adres- en bankgegevens op allerlei onverwachte kosten, waardoor de bestelling ineens een stuk duurder uitvalt. “Internetwinkels moeten voor de start van het bestelproces aangeven wat de bijkomende kosten zijn voor verzending, administratie en btw,” zegt Consumentenautoriteit-directeur Bernardette van Buchem in De Telegraaf.

Hogere boetes
Minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven, zegt in een reactie dat de Consumentenautoriteit hogere boetes moet kunnen opleggen. Zij vindt dat bedrijven die zich schuldig maken aan verborgen kosten een maximumboete van 450.000 euro moeten krijgen. Nu kan de Consumentenautoriteit een boete van 76.000 euro opleggen, in totaal deelde de waakhond 418.250 euro aan boetes uit.