TOP

Wat vonden de exposanten van GDS #122? [reportage + audio]

Van 26 tot en met 28 juli stond de Messe Düsseldorf vol schoenenmerken die hun zomercollectie 2017 presenteerden. Meer dan 740 labels waren aanwezig op de GDS. Maar er waren wel wat veranderingen: minder hallen en de bestaande hallen waren compacter ingedeeld. Slimme keuze? Lees en luister hier de reacties van onder andere Remco van Drunen van Durea en Gijs en Marijn Verschure van Wednesday Whiskey.

“Wat de bezoekers betreft kan ik nog niets zeggen aangezien de exacte bezoekersaantallen nog niet binnen zijn, maar wat Nederlandse exposanten betreft, kan ik tevreden zijn”, vertelt Mariska Kroese van Fairwise – vertegenwoordiger van Messe Düsseldorf in Nederland – tijdens een korte koffiepauze op de woensdag van de Global Destination for Shoes and Accessories (GDS). Er zijn dit keer twee Nederlandse exposanten meer dan afgelopen wintereditie. “Dat is opvallend, want de verwachting was dat het animo voor de zomer toch net iets minder zou zijn dan de wintereditie.”

Nieuwe indeling

Er lijkt deze editie extra veel gedaan te zijn aan de uitstraling van de beurs. Het draait nog steeds om hallen vol met schoenenmerken, maar het eethoekje is op een 80’s-manier aangekleed en de pop-up market buiten is net een klein festival-/kermisterrein. De gehele indeling van de beurs is ook anders geworden: “We hebben de keuze gemaakt om dit maal een paar hallen bij elkaar te voegen. In plaats van dat hal 5, 9 en 10 half gevuld zijn, hebben we nu alleen hal 2, 3, 4 en 5 gebruikt, samen met hal 1 voor Tag it! – The Private Label Show.”

“Dit betekende echter wel dat we ruim van tevoren vol zaten en er op een gegeven moment geen nieuwe merken meer bij konden, in tegenstelling tot voorgaande edities waar we ook last-minute altijd ruimte over hadden. Voor exposanten die drie weken van tevoren belden viel er voorheen altijd nog wel een stand te regelen. Ook nu waren er weer een aantal laat en hebben we dit keer dus ‘nee’ moeten verkopen.”

Een aantal exposanten vindt de indeling net íets te compact – met name in de comforthoek – maar over het algemeen is iedereen tevreden met gevulde hallen. Remco van Drunen van Durea en Gijs heeft al tien jaar niet meer op de GDS gestaan en ziet het verschil ook. Toch ziet hij het positief in:




Te weinig oriënteren

Birkenstock heeft voor het eerst zijn immense stand niet in de comforthal staan, maar juist in de Highstreet omdat het graag bij de modieuze merken wil horen. De stand staat – zoals altijd – bom vol. Waar het af en toe rustig kan zijn in de wandelgangen, weten de grote, gevestigde merken juist meer dan genoeg klanten te trekken. Logisch dat weinig mensen af komen op exposanten die met een sikkeneurig gezicht erbij staan (ja, daar waren er ook genoeg van), maar Marijn Verschure – oprichter van Wednesday Whiskey – vindt ook dat er te weinig oog is voor nieuwe merken. Hij staat voor het eerst op de GDS en doet er met vijf flessen hoge kwaliteit whiskey en zijn enthousiaste, jonge karakter er alles aan om klanten te trekken, wat toch nog tegen valt:




Duitse beurs

Ook al zijn er in de wandelgangen – vooral op de eerste dag – veel Nederlanders te horen, toch hebben velen het gevoel dat de GDS steeds meer een nationale beurs aan het worden is. Dat vindt ook Dennis van de Roer, brandmanager bij DNA Footwear:




Niets te klagen

Maar er zijn ook genoeg exposanten die niets te klagen hebben, zoals Patrick van Dal van Yellow Cab: