TOP

Wat kunnen retailers doen tegen winkeldiefstal? [tips]*

Winkeldieven stelen jaarlijks voor 7,5 miljoen euro bij de Bijenkorf, ondanks beveiligingscamera's en detectiepoortjes. Hoe kunnen retailers zich wapenen tegen winkeldieven?

Het bedrag van 7,5 miljoen euro aan derving door winkeldiefstal werd begin december 2014 naar buiten gebracht door de advocaat van de Bijenkorf tijdens een rechtszaak die een klant tegen de Bijenkorf had aangespannen. De man van Bulgaarse komaf was ten onrechte als dief behandeld door beveiligers van het warenhuis en eiste een schadevergoeding.

1,8 procent jaaromzet
De advocaat van het luxe warenhuis vroeg echter om begrip van de rechter omdat het van alles moet doen om diefstal terug te dringen. Een woordvoerder: “Je ziet de cijfers. Ik denk dat geen enkele retailer daar blij mee is.” Het bedrag va 7,5 miljoen euro staat gelijk aan 1,8 procent van de jaaromzet van de Bijenkorf. Dit percentage laten andere warenhuizen in Europa ook zien.

Het voorbeeld van de Bijenkorf staat dan ook niet op zichzelf. Met een percentage van 0.59 op de totale omzet is winkeldiefstal in de Nederlandse retail bijna het hoogst van Europa. Wat kan een retailer nog meer doen dan camera’s ophangen, poortjes neerzetten?

Klantvriendelijkheid vs. beveiliging
Eerst de realiteit. Honderd procent tegen winkeldiefstal wapenen kan niet. Althans niet als je producten wilt tonen in een fysieke winkel waar klanten de producten kunnen aanraken en passen, zegt Nedap Retail dat gespecialiseerd in beveiliging tegen winkeldiefstal. Winkel moeten volgens Nedap een juiste balans vinden tussen klantvriendelijkheid en effectieve beveiliging. “Winkeliers willen hun klanten natuurlijk een aangename en uitnodigende omgeving bieden die hen nooit het gevoel geeft dat zij meteen vanaf hun binnenkomst als mogelijke winkeldief worden beschouwd. Tegelijkertijd moeten systemen voor artikelbeveiliging goed zichtbaar zijn, omdat ze alleen dan de gewenste preventieve werking hebben. Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor het winkelpersoneel. Ook zij spelen een belangrijke rol door op te letten en bezoekers persoonlijk te begroeten.” 

Zwevende kassabon
Opletten is ook een belangrijk advies van Maatbeveiliging. Dit adviesbureau waarschuwt met name voor de ‘zwervende kassabon’ en het ‘zwervende artikel’. Wat winkeldieven met een kassabon doen: oppakken, het aangeslagen artikel uit het rek halen en dan de winkel uitlopen of het zelfs ruilen. Bij het zwevende artikel ligt een dief bijvoorbeeld een trui tussen een stapel broeken. “Als dat artikel er enkele uren later nog ligt, in het vreemde schap, zal een dief het weer veder verplaatsen omdat hij denkt dat er tóch niemand op let. Voordat u het weet raakt het artikel weg door een nooduitgang, achteruitgang of via de vuilcontainer. Netjes opruimen is het devies.

Gaptassen
Maar professionele winkeldieven zijn ingenieus, zegt een woordvoerder van Nedap. “Ze gebruiken bijvoorbeeld  ‘gaptassen’ om de systemen te omzeilen. Dit zijn speciaal geprepareerde tassen waar de artikelen in worden gestopt”, legt de woordvoerder uit. Nedap biedt voor herkenning van deze tassen geïntegreerde metaaldetectie in de antennes aan. Wanneer er iemand met een grote hoeveelheid metaal de winkel binnenkomt geeft het systeem een discreet signaal door, zodat het winkelpersoneel hiervan op de hoogte is.

Nedap biedt een heel scala aan mogelijkheden voor retailers om zich te wapenen tegen diefstal. Zo zijn er antiwinkeldiefstal-antennes bij de uitgang van de winkel die alarm slaan indien producten niet de kassa hebben gepasseerd, geïntegreerde klantentellers in de antiwinkeldiefstal-antennes waardoor retailers kunnen zien wat de drukke tijden zijn en vervolgens hun personeelsbezetting erop af kunnen stemmen, geïntegreerde metaaldetectie in de antiwinkeldiefstal-antennes waarmee retailers ‘gaptassen’ kunnen detecteren die de winkel binnenkomen, een toegangscontrolesysteem waarmee retailers centraal kunnen managen welke medewerker welke rechten/ toegang (tot ruimtes, kassa’s en vitrinekasten) heeft en online monitoring. Zo kan er 24 uur per dag eenvoudig zicht gehouden worden op wat er in de winkel gebeurt en of het systeem optimaal functioneert.

“Je kan zien waar, hoe vaak en wanneer een systeem af gaat. Op deze manier is het mogelijk te lokaliseren welke problemen zich voordoen. Is daar een patroon in te ontdekken, dan kan er specifiek op ingespeeld worden”, aldus de woordvoerder van Nedap.

RFID-technologie
Sterk in opkomst is RFID technologie, die het mogelijk maakt om de voorraad in de winkel constant te monitoren. Nedap: “In het verleden was het zo dat retailers alleen constateerden dat artikelen missen wanneer iemand op heterdaad werd betrapt en tijdens de (half)jaarlijkse inventarisatie. Met RFID heeft ieder artikel een eenduidig identificatienummer heeft, waardoor retailers veel beter kunnen achterhalen welke artikelen missen, wanneer deze voor het laatst zijn gezien en waar. Daardoor weet een retailer ook precies weet wat er mist in de winkel en daar kan dan gericht actie op ondernomen worden.”