TOP

Wat kan Pokémon Go voor retailers betekenen?

Pokémon is nu al dé rage van 2016. Is het een vloek of een zegen? Hoe kun je al retailer handig gebruik maken van deze rage? En wat kun je doen als jouw winkel ongewild een plek is waar een Pokémon verstopt zit? Kledingketen The Sting speelt er alvast handig op in. En dat is niet de enige retailer in de mode- en schoenenbranche.

Je kunt gerust stellen dat dat Pokémon GO de hype van 2016 gaat worden. Het spel is pas sinds 5 juli uit en nu al veroorzaakt het wereldwijde opschudding. Dat komt met name omdat het spel in de echte wereld gespeeld wordt. Overal ter wereld zijn spelers van het spel op jacht naar Pokémon en dat zorgt soms bizarre situaties. Zo werden in het ziekenhuis AMC in Amsterdam spelers in de kelder aangetroffen en maakt ProRail zich zorgen over gamers op het spoor. En dat terwijl het spel in Nederland officieel nog niet eens is uitgekomen. Via een omweg is het al te spelen.  

En dus zie je op veel plekken mensen lopen met hun mobiel in hand, op zoek naar Pokémons of PokéStops. PokéStops zijn plekken waar zich items bevinden voor Pokémons, zoals snacks en magische drankjes.  De Pokémons kunnen vervolgens weer ‘getraind’ worden in PokéGyms, om ze te laten strijden tegen andere teams van Pokémons. Tja, probeer het je ouders of je opa en oma maar eens uit te leggen. 

Overlast 

Inmiddels veroorzaakt het spel ook de nodige overlast voor de retail met al die mensen die op zoek zijn naar de poppetjes, die alleen te zien zijn via je mobiele telefoon via zogenaamde augmented reality – dat is ook de techniek die Freek Vonk voor zijn dinoplaatjes gebruikte, zodat je ze op de keukentafel kon laten lopen. Zo kunnen er zomaar mensen je winkel binnenlopen, omdat daar toevallig een Pokémon zit. Dat kan vervelend zijn. De Amerikaanse kledingketen Sephora zet spelers van het spel zelfs uit de winkel

Kansen voor retailers

Maar het spel dat biedt ook kansen. Modeketen The Sting geeft klanten die een Pokémon in eén van de winkels vinden korting. Op vertoon van een screenshot van de gevonden Pokémon, die is geplaatst als een reactie op het Pokémon-bericht van The Sting op Facebook, krijgt de klant 10 procent korting. Daarnaast verloot The Sting onder alle reacties vijf giftcards ter waarde van €20,- euro.  

Ook schoenenketen Amigo Shoes, met winkels in onder meer Assen, Emmen en Zwolle, speelt in op de hype: “Gotta catch ‘m all! Schoenen met korting! Vang ze allemaal! Neem een kleine break tijdens je jacht op Pokémon en scoor de vetste modellen in de le bij Amigo. Kom langs in een van onze winkels of, als je toch al op je mobiel zit, op www.amigo.nl!”, valt te lezen op de Facebook-pagina.  

De aanwezigheid van een Charizard inspireerde schoenenzaak Wicor Telkamp Modeschoenen in Maarssen tot de volgende tweet: “Ook Pokémon houden blijkbaar van mooie schoenen! Een wilde Charizard gespot buiten de winkel.”Ook Pokémon houden blijkbaar van mooie schoenen! Een wilde Charizard gespot buiten de winkel.”

De Intersport in Borculo haakt ook in op Pokémon en twittert: Breaking news! Pokémon heeft onze sale ontdekt! Kom snel naar onze winkel en profiteer van veel voordeel en Pokémon-punten.”

Trek spelers met een lure module  

Er zijn nog meer manieren om met Pokémon meer mensen naar je winkel te trekken. Je kunt weliswaar (nog) niet tegen betaling een PokéStop van je winkel maken, maar je kunt wel tijdelijk meer Pokémons naar een PokéStop bij jou in de buurt laten komen, en dus meer mensen die er naar op zoek gaan. Via een zogenaamde ‘lure module’ in de Pokémon-app, kun je een half uur lang meer Pokémons trekken. Maak het vervolgens bekend via Facebook, eventueel samen met een kortingsactie. Lees hier hoe dit in zijn werk gaat.

Gesponsorde locaties  

De ontwikkelaar van het spel heeft aangekondigd dat het op termijn mogelijk moet zijn locaties tegen betaling te sponsoren. Dat betekent dat je als retailer van een plek, je eigen winkel bijvoorbeeld, een PokéStop kunt maken. 

PokéStops verwijderen

Niet iedereen is gecharmeerd van de Pokémon-jagers. Als er bij jouw zaak een PokéStop of een PokéGym zit en je hebt er last van, dan kun je Niantic, de maker van het spel, verzoeken om deze te verwijderen. Dit doe je met een formulier op de website. De kans is alleen wel groot dat je verzoek niet meteen behandeld wordt, vanwege het overweldigende succes.

Alles gaat voorbi

Zoals het wel vaker gaat met hypes en rages, ze gaan snel voorbij. Maar voor de uitverkoopperiode deze zomer is het wellicht een welkome marketingtool. Nu al is het spel meer dan 20.000 keer gedownload in Nederland. Als het spel hier ook officieel uitkomt, zal het waarschijnlijk nog meer spelers trekken. Het grootste deel van hen zal het na een paar weken ongetwijfeld weer voor gezien houden. Maar tot die tijd: lok ze je winkel in!