TOP

Wat kan je als ondernemer met Instagram? *

Instagram, is momenteel populairder dan Facebook en Twitter. Ook in de schoenenbranche wordt social media een steeds grotere marketingtool maar wat kun je er nu eigenlijk mee?

Instagram is inmiddels een populairder social medium dan Twitter en Facebook. Wat kan ik er als ondernemer mee?

 

Klanten bereiken en merkbekendheid creëren. Communiceren gebeurt door het plaatsen van foto’s. Victoria’s Secret (ruim 4,5 miljoen volgers), Nike (4,3 miljoen) en Forever21 (3,5 miljoen) staan in de top 5 van meest gevolgde merken wereldwijd. In Nederland staan Scotch & Soda (37.000) en G-star Raw (26.000) in de top 3 van meest gevolgde merken.

 

Hoe werkt het?

 

U maakt een account aan en plaatst wanneer u wilt een foto. Dat kan een beeld zijn van de winkel, de nieuwe collectie, op inkoop of tijdens een beursbezoek. Door ook persoonlijke foto’s te laten zien, biedt u klanten een unieke kijk in uw wereld. Instagram is een vorm van klantenbinding.

 

Kunnen mijn volgers berichten liken en doorplaatsen net als op Facebook?

 

Nee, dat kan niet. In de winkel of via een nieuwsbrief kunt u klanten overhalen u te volgen op Instagram. Wat wel kan, is een unieke hashtag verbinden aan de foto. Bijvoorbeeld: ‘#happyfeet’ met daaronder de tekst: ‘win laarsjes van merk X’. Op die manier worden klanten gelokt naar uw Twitter-account waar u vervolgens via leuke aankondigingen langzaam toewerkt naar het moment waarop u gaat vertellen hoe zij de laarsjes kunnen winnen. Een foto van de winnaar in de laarsjes plaatst u vervolgens weer op Instagram.

 

Wat zijn de voordelen van Instagram?

 

Je doet aan herkenning en storytelling. Is er een event, zoals een nieuwjaarsborrel of dorpsfeest, maak dan foto’s terwijl u proost met klanten of een kraam voor de braderie opzet. Laat zien waarmee werknemers bezig zijn, zoals het uitpakken van de nieuwe collectie. Of toon in vijf foto’s de productieweg van een kledingstuk dat in de winkel ligt.

 

Tips?

 

Zorg voor originele foto’s die niet al op de website of het Facebook-account van de winkel staan. Laat het personeel afwisselend het account beheren zodat de foto’s alle kanten van het bedrijf belichten. Denk in thema’s. WK schaatsen, kerst: doe er wat ludieks mee. Hoe spannender de foto, hoe meer erover wordt gepraat.

 

Aan welke ondernemer kan ik een voorbeeld nemen?

 

Kortingsacties, een oproep voor een ‘stijlbewuste fulltimer’, items uit de collectie en een winactie: mannenmode- en lifestylewinkel Atelier 9 gebruikt Instagram voor van alles. Op Instagram.com/denvinrocks ziet u hoe Denvin foto’s mixt van kleding met spreuken (‘Keep calm it’s koopzondag’), wijst op zijn Facebook-account en webshop en like- en winacties onder de aandacht brengt. Kortom: hét voorbeeld van crosschannel ondernemen via Instagram.