TOP

Wat kan ik als retailer doen met Big Data? *

Er wordt veel over geschreven en gepraat. Big Data kan een toevoeging zijn voor de retailer, maar hoe maakt u van de grote hoeveelheid informatie een concreet plan?

Data is de brandstof van de digitale economie. Informatie van social media, nieuwsbrieven, video’s, foto’s, Beacons en ga zo maar door, kunnen een inzicht geven in wat de klant precies van retailers verlangt. Toch doet maar liefst 61 procent van de bedrijven in de Benelux niets met Big Data, blijkt uit onderzoek van IDG Connect onder 4.000 organisaties. Daarom een stoomcursus in Big Data.

Wat is Big Data?

Steeds meer is er een verschuiving te zien naar het internet. Dit brengt niet alleen negatieve gevolgen met zich mee voor fysieke winkels die hun klanten verliezen aan de online wereld. Het internet kan juist ook positieve dingen veroorzaken. Zo is het op het wereld wijde web makkelijk bij te houden waar uw klant zich bevindt en waar hij of zij behoefte aan heeft. Deze vloedgolf aan informatie – van social media tot nieuwsbrieven en van Beacons tot YouTube – noemen we Big Data.

Wat zijn Beacons?

Beacons zijn kleine apparaatjes die in de winkel geplaatst kunnen worden en die contact maken met een smartphone in de buurt – als de consument dat toestaat. Op deze manier kunnen retailers reclame, acties of tekstjes naar hun klanten sturen. De informatie die u daarvoor terugkrijgt is kostbaar, zo kunt u zien waar uw klant zich bevindt en kunt u het koopgedrag analyseren.

Privacy van de klant?

Veel bedrijven en consumenten maken zich zorgen voor het ‘Big Brother’-effect van Big Data. Door het vergaren van zo veel data, kunnen er vraagtekens gezet worden bij de privacy van de klant want veel data blijft niet bij één speler maar wordt doorverkocht aan anderen. Daarom moeten retailers zich aan twee regelshouden: wees transparant naar de consument over waar u mee bezig bent en geef de klant de keus om wel of geen informatie te verstrekken. Uiteindelijk is Big Data namelijk een win-winsituatie, de retailer kan zijn bedrijf verbeteren, waardoor de consument er een betere winkel voor terugkrijgt.

Werkt het gebruik van Big Data echt?

Uit onderzoek van Monetate blijkt dat Big Data daadwerkelijk een positief effect heeft. Bedrijven die hebben geïnvesteerd in het analyseren van de gegevens, laten namelijk, in vergelijking met bedrijven die hier niet aan mee doen, een omzetstijging zien van 49 procent. Ook stijgt de online verkoop gemiddeld met 19 procent door het gebruik van Big Data.

Hoe zet ik Big Data om in concrete plannen?

Marketeers en organisaties krijgen meer informatie over zich heen dan ooit te voren, maar toch hebben ze (39 procent) er moeite mee om dit alles om te zetten in concrete plannen. Daarom een aantal tips

  • Ken het verschil tussen interessante data en bruikbare data. Bedrijven hebben meer informatie dan ooit, dus om duidelijk onderscheid te maken tussen bruikbare informatie en niet bruikbare informatie is een belangrijke eerste stap.
  • Ga ook niet zomaar aan de slag met Big Data. Huur hier een specialist voor in of leer het zelf door boeken te lezen en/of cursussen te volgen.
  • Stel bij de informatie die u heeft eerst vragen. Als uw website veel bekeken wordt op smartphones, wat kunt u dan met die informatie? Voordat u in de data duikt, moet u er eerst vragen over stellen en die kunnen beantwoorden.
  • Richt u niet alleen op de doelgroepen waar het goed mee gaat. Als u bijvoorbeeld ziet dat er vanuit Amsterdam veel naar uw website wordt gezocht, richt u dan niet alleen op Amsterdam, maar zoek uit hoe u ook de rest van Nederland kunt aanspreken – als u dat in ieder geval wilt bereiken met uw winkel. Uit welke groep kunt u het meeste halen? Maak daar een plan voor.
  • Kijk vaker naar uw data. Doe dit dus niet één keer in het jaar of één keer en dan nooit meer. Internet is altijd in beweging en dat betekent dat uw data ook steeds weer veranderen. U hoeft niet iedere maand uw bedrijfsmodel drastisch om te gooien, maar houdt de behoeftes van uw klanten wel goed in de gaten.