TOP

Waldläufer bekroond met Gouden Schoen 2018, DL Sport is runner-up

De winnaars van de Gouden en Zilveren Schoen 2018 zijn bekend. Waldläufer (Vekemans Schoenagenturen) kreeg door leden van retailserviceorganisatie ANWR-Garant de Gouden Schoen toegekend, DL Sport (Antonio Due) de Zilveren Schoen. “We zijn blij verrast dat de schoenenretail ons werk zo waardeert.”

Gouden confetti dwarrelt neer op het Middenplein van Cast, als het Duitse schoenenmerk Waldläufer de Gouden Schoen 2018 krijgt uitgereikt. Elk jaar kiezen leden van retailserviceorganisatie ANWR-Garant de leverancier waar ze het meest succesvol mee hebben samengewerkt op het gebied van doorverkoop, marketingondersteuning en aftersales. “Van onze leden hoorden we dat ze extreem fijn met Waldläufer samenwerken”, zegt algemeen directeur Dennis Beute.

Vervolgens: “Mag ik hier even reclame voor ze maken? Dat is het hele punt, toch? Volgens onze leden maakt Waldläufer eigentijdse schoenen van zachte en soepele leersoorten, die lichtgewicht zijn en aangenaam lopen. Daarnaast biedt het bedrijf goede marketingondersteuning, houdt het voorraad van de juiste modellen en heeft het de beste aftersales-service die je maar kunt wensen.”

Mooie schoenen, goede service

In Nederland wordt Waldläufer al meer dan 60 jaar door Vekemans Schoenagenturen vertegenwoordigd. Sinds 1997 wordt het familiebedrijf geleid door de tweede generatie: drijvende kracht Erik Vekemans, zijn vrouw Monique en schoonzus Bianca. Vekemans, bescheiden: “We willen gewoon mooie schoenen maken en goede service verlenen. Daar doen we dan ook ons uiterste best voor. We vinden het belangrijk om er voor onze retailers te zijn en samen naar oplossingen te zoeken als ze onze hulp nodig hebben. We zijn blij verrast dat de schoenenretail ons werk zo waardeert. Het Duitse hoofdkantoor vond het ook geweldig. De award krijgt een mooi plekje in onze showroom. Voor dit jaar heb ik een leuke actie in petto met het winnende model. Ik nodig iedereen uit om de Gouden schoen bij ons te komen bekijken en je over de actie te laten infomeren.”

Een merk voor iedereen

Vekemans Schoenagenturen is nauw betrokken bij de ontwikkeling van collecties voor de Nederlandse markt. De laatste jaren heeft Waldläufer een verjongingsslag gemaakt en hebben de collecties een meer eigentijdse en frisse uitstraling gekregen. “Zonder daarbij af te doen aan het draagcomfort”, zegt Vekemans. “Sindsdien is de afverkoop merkbaar verbeterd. Van een merk voor mensen van 70+ is Waldläufer een merk voor iedereen geworden.”

Echt kicken

De Zilveren Schoen gaat naar het Italiaanse DL Sport, een merk dat volgens inkoop- en marketingmanager Dette van Heeswijk van ANWR-Garant in korte tijd een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt. “In de twee jaar dat vertegenwoordiger Antonio Due als contractleverancier met ANWR-Garant samenwerkt, is DL Sport uitgegroeid tot een gewaardeerd en belangrijk merk voor onze leden.” Anton Noyen van Antonio Due is ‘harstikke trots’ op de award. “Om na twee jaar al zó’n mooie bekroning op ons werk te krijgen – dat is echt kicken.”

Vertrouwen in elkaar

DL Sport legt zich toe op sportieve vrouwenschoenen met een uitneembaar voetbed, die in Italië worden geproduceerd. De Benelux is veruit de grootste markt, daar komt 70 procent van de totale omzet vandaan. Antonio Due werkt voor DL Sport hoofdzakelijk samen met zelfstandige schoenenretailers. Noyen: “Aan het grootwinkelbedrijf leveren we niet. We willen de zelfstandige winkelier ondersteunen door een stuk exclusiviteit te bieden, en waarderen het enorm dat zij op hun beurt zoveel vertrouwen hebben in ons en ons product. In een veranderende markt is vertrouwen in elkaar essentieel. Als we elkaar kunnen helpen, laten we dat dan ook vooral doen.”