TOP

‘Waarschijnlijk gaan er nog veel meer faillissementen vallen’ *

“Retail is vergelijkbaar met het lopen van een marathon: bij de eerste drie kilometer vallen veel mensen uit en aan het eind vallen veel mensen uit”, vertelt Frank Quix van Q&A Research & Consultancy aan Schoenvisie. Hij geeft zijn visie over de toekomst van de schoenenbranche.

Cijfers zeggen dat het beter gaat met de Nederlandse economie, maar  waarom vallen er momenteel dan toch nog zo veel faillissementen?

 

Frank Quix, oprichter van Q&A Research & Consultancy: “Retail is vergelijkbaar met het lopen van een marathon: bij de eerste drie kilometer vallen veel mensen uit en aan het eind vallen veel mensen uit. Daar tussenin overleven de meesten het. Aan het eind vallen relatief veel mensen af omdat ze heel lang teren op het eigen vermogen, lang door gaan en hopen op betere tijden.”

 

“De recessie die we nu hebben, is er een die best diep gaat en lang duurt. Je ziet dat er twee dingen tegelijkertijd gebeuren: dat is aan de ene kant die recessie en aan de andere kant een afvloeiing naar online. Dat komt dus dubbel zo hard aan. Laatst heb ik hierover voor de schoenen- en modebranche een analyse gemaakt dat in mijn volgende boek ‘Retailmarketing’ komt te staan:”

 

“In 2007 had de gehele mode- en schoenenbranche nog een marktomvang van 12,3 miljard euro; in 2014 is deze markt geslonken tot ca. 10,1 à 10,3 miljard euro. In deze periode daalt de markt als gevolg van de economische situatie derhalve met 2,0 tot 2,2 miljard euro, oftewel met 16% tot 18%.”

 

“Voor de fysieke retail komt het online effect hier nog eens bovenop. In 2007 was de online mode- en schoenenmarkt 285 miljoen euro groot: een aandeel van bijna 2,3% van de gehele mode- en schoenenmarkt. […] Onze inschatting is dat de online omzet in 2014 van mode en schoenen ergens tussen de 1.010 miljoen euro en 1.350 miljoen euro zal liggen, met andere woorden tussen de ruim 10,0% en 13,1%.”

 

“Wanneer we deze omzet in mindering brengen op de totale marktomvang blijft zo’n 8,95 tot 9,09 miljard euro over voor de fysieke retail. Dit alles levert sinds de crisis een daling op van de fysieke retailomzet van in totaal zo’n 25%.”

 

Het CBS kwam met cijfers dat al één op de negen schoenenwinkels is verdwenen, wat betekenen deze cijfers vergeleken met jouw bevindingen?

 

“We nog niet een kwart van de fysieke winkels kwijt dus waarschijnlijk gaan er nog veel meer faillissementen vallen. Het overkoepelende probleem is dat de markt enorm gedaald is. De 16 tot 18 procent is het bedrag dat we minder zijn gaan besteden aan schoenen en mode. Daarnaast zullen consumenten ook vaker bij andere bedrijven kopen, zoals een Primark.”

 

Gaat de besteding aan schoenen wel weer een keer oplopen?

 

“Ik ben daar niet zo optimistisch over. Ik heb een hard hoofd in de terugkeer van die groei in volle wasdom omdat ik denk dat wij snel wennen aan lagere prijzen en het lang duurt voordat je weer duurder gaat kopen. Het is een soort natuurlijke selectie en dat is niet erg want we hebben nou eenmaal te veel schoenenwinkels in Nederland.”

 

Waarom hebben we te veel winkels?

“Dat heeft er denk ik toch mee te maken dat op het moment dat de bomen tot in de hemel groeien, we dan ook allemaal denken dat er overal kansen zijn.”

 

Wat zou een goede tip zijn voor de schoenenwinkels die nu nog wel bestaan?

 

“Ik zou heel erg opletten dat je niet je eigen vermogen gaat opeten. Kijk goed: Hoeveel winkels heb je? Als je er meerdere hebt, hoeveel heb je er dan nog nodig? Dragen ze allemaal bij aan je concept? Online is ook niet voor iedereen weggelegd dus dat is niet de eenvoudige oplossing. Maar zorg dat je goed kunt concurreren. Dat betekent niet per se lagere prijzen, het kan bijvoorbeeld ook betere service zijn. Zolang mensen maar snappen wat jij als verschil brengt.”