TOP

Vrouwen en ouderen houden hand op de knip in modewinkel *

De gemiddelde consument heeft één procent minder geld uitgegeven aan mode en schoenen in 2015. Vooral vrouwen en ouderen hielden vaker de hand op de knip, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

De gemiddelde consument gaf in 2015 1 procent minder uit aan kleding en schoenen, maar in 2014 was nog minder: -4 procent. Doordat er volgens GfK echter een lichte groei van het aantal kopers heeft plaatsgevonden, is de markt in 2015 nagenoeg stabiel gebleven ten opzichte van 2014. De markt voor bovenmode voor vrouwen, de grootste markt binnen de modebranche, is in 2015 met 1 procent gedaald, terwijl de markt voor mannenmode juist met 2 procent is gegroeid.

 

Aankoop uitstellen 

 

36 procent van de consumenten zegt in 2015 minder te hebben uitgeven aan kleding en schoenen dan het jaar daarvoor. In 2014 lag dit aandeel nog op 43 procent. Het zijn overigens vooral vrouwen en ouderen die op die aankopen hebben bespaard door minder artikelen te kopen en aankopen uit te stellen. 

 

Daarbij zijn de vrouwen ook minder vaak gaan shoppen voor kleding en schoenen in 2015.  In de tweede helft van 2015 zegt 38 procent van alle consumenten minder te zijn gaan winkelen, maar dat percentage ligt bij vrouwen met 46 procent nog hoger. Dat is wel verbeterd ten opzichte van dezelfde periode in 2014; toen zei 49 procent van de vrouwen minder vaak te hebben geshopt. 


Online grote aandeel 

 

Online heeft een groter aandeel verworven in 2015. De offline aankopen zijn in 2015 met 2 procent gedaald, terwijl er online 15 procent meer werd gekocht. Hierdoor is het online aandeel voor kleding en schoenen in 2015 uitgekomen op 16 procent.

 

Het aantal koopmomenten voor kleding en schoenen – zowel online als offline – is in 2015 met 2 procent gedaald. Bij een gelijkblijvende omzet betekent dit dat wanneer klanten tot een aankoop over gingen, het gemiddelde bonbedrag hoger lag dan in 2014.

 

Onderscheidende positionering

 

De dalende bestedingen in de mode- en schoenenretail en de verschuiving van de winkelstraat naar online shoppen, hebben de afgelopen jaren hun sporen nagelaten in de modebranche, concludeert GfK. Maar de marktonderzoeker ziet ook dat er modewinkels overeind zijn gebleven in deze fors dalende markt door bijvoorbeeld met een onderscheidende positionering goed in te spelen op de behoefte van doelgroepen.

 

Volgens het GfK is het niet allemaal kommer en kwel. “Dat blijkt uit het feit dat van de top 20 mode- en schoenenretailers er 12 beter gepresteerd hebben dan het marktgemiddelde. In deze groep bevinden zich retailers uit diverse segmenten, zowel online als offline.”

 

Vooruitblik op 2016

 

Hoe ziet volgens het GfK 2016 eruit voor modeondernemers? “Als het gaat over de te verwachte bestedingen aan kleding en schoenen, zien we dat consumenten iets minder negatief gestemd zijn dan in de laatste maanden van 2014. Keerzijde is echter dat ze niet positiever zijn geworden over hun inkomensverwachtingen in 2016. En recentelijk zien we het consumentenvertrouwen opnieuw dalen, na een jaar waarin dit cijfer juist maand op maand verbeterde.”

 

‘Bestedingen dalen’

 

Daarbij vermoedt het onderzoeksbureau dat de faillissementen in de retailsector een negatief effect gaan hebben op de bestedingen. “Een grote groep Nederlandse consumenten verliest zijn baan. Met een forse inkomensdaling is het niet te verwachten dat dit er toe leidt dat zij meer gaan uitgeven aan kleding en schoenen. Het is daarom waarschijnlijker dat de bestedingen aan kleding en schoenen in 2016 verder zullen dalen.” 

 

Maar er zit volgens het GfK ook een positieve kant aan het wegvallen van grote retailers: hierdoor hoeft de iets kleinere taart met minder partijen te worden gedeeld. “Voor retailers die goed kunnen inspelen op de behoeften van hun potentiële klanten is het daardoor mogelijk om in een dalende markt omzetgroei te realiseren.”

 

Kooplustige stemming

 

Het GfK zegt dat een winkelbezoek steeds meer een ‘moment of truth’ is. “Voor retailers is het zaak om wanneer de klant in een kooplustige stemming is met een goed en uitgebalanceerd aanbod, prettige winkelomgeving en goede service het aantal artikelen in het winkelmandje verder te vergroten.”